Nyt forskningsprojekt vil forbedre dansk hyggekultur

DTU Fødevareinstituttet skal de næste tre år sammen med tand- og sundhedsplejen i Hvidovre Kommune udvikle nye metoder og materialer, der kan hjælpe børnefamilier til en sundere hverdag. 100 familier er med i projektet og skal sammen med forskerne bl.a. udvikle idéer til at bevare hyggen – men med færre søde sager og søde drikke.

projekt skal skubbe til danskernes søde hyggekultur

Nyt projekt skal gøre op med danskernes lidt for søde hyggekultur, og efterlyser ideer til hvordan man kan hygge uden nødvendigvis at få slik, kage eller søde drikke til. 

Verdensmestre i slik 

I Danmark er vi verdensmestre i slik – og det går bl.a. ud over børnenes sundhed. Danske børn indtager nemlig op til fem gange så mange søde sager (slik, chokolade og kage) og søde drikke (sodavand, saftevand og iste), som der er plads til i en sund kost. Og undersøgelser viser, at indtaget især i weekenden er højt og er steget med helt op til 25 procent siden 2005. På kort sigt risikerer det at give dårlige tænder og overvægt. Overvægten kan senere i livet øge risikoen for diabetes og hjertekar-sygdomme.

Hjælp til at finde balancen

er du for sød grafik

Derfor har DTU Fødevareinstituttet netop skudt et nyt projekt i gang, der skal gøre det nemmere for børnefamilier at balancere det søde med det sunde. Projektet ’Er du for sød?’ løber over tre år og er støttet af Nordea-fonden. Sammen med bl.a. sundheds- og tandplejen i Hvidovre Kommune, spiludviklerfirmaet Serious Games Interactive og 100 børnefamilier skal DTU Fødevareinstituttet udvikle bl.a. nye måder at balancere det søde med det sunde på og nye, engagerende undervisningsmaterialer, der skal anvendes i sundheds- og tandplejen. Projektet vil bl.a. indhente, udvikle og teste idéer til en række konkrete redskaber og teknikker, der nemt kan bruges i børnefamiliernes hverdag.

Forældre mangler viden

Baggrunden for projektet er bl.a., at mange forældre mangler viden om, hvor meget der er ’for meget’, når det handler om slik, søde drikke og kage. De har brug for nogle nemme retningslinjer og tommelfingerregler, som både børn og voksne kan forholde sig til – og ikke mindst nogle metoder og redskaber til at følge dem. Og så skal projektet skubbe til danskerne lidt for søde hyggekultur: 
”Vi vil gøre op med forestillingen om, at hygge altid handler om det søde. Hvem siger, at hygge ikke kan være et spil kort frem for en stor skål slik? Eller at man bruger et kvarter i køkkenet sammen på at anrette et flot frugtfad til deling?” siger Anja Biltoft-Jensen, seniorforsker på DTU Fødevareinstituttet.

Vil reducere indtaget med 25 procent

Målet er i løbet afprøvningsperioden at reducere indtaget af søde sager og søde drikke med mindst 25 procent blandt de 100 familier, der indgår i projektet.

Facts om børn, søde sager og søde drikke i Danmark

  • Børn og unge i Danmark indtager op til fem gange så mange søde sager og søde drikke, som der er plads til i en sund kost.
  • Danmark er det land i verden, hvor befolkningen køber mest slik. Hver dansker køber årligt 6,6 kilo. Når indkøb af chokolade lægges oveni, kommer hver dansker i gennemsnit op på 12,3 kilo slik og chokolade om året.
  • I perioden fra 2012 til 2018 er salget af sodavand steget med 24 procent til 87 liter årligt for hver eneste dansker.
  • Børn og unges indtag af slik og søde sager i weekenden er steget med op til 25 procent i perioden 2005-2013.
  • De mange ekstra kalorier i søde sager og søde drikke øger risikoen for overvægt. Og de personlige og samfundsmæssige omkostninger er ekstra store ved børneovervægt. Overvægten kan senere i livet øge risikoen for diabetes, hjerte-karsygdomme og visse kræfttyper.
  • En undersøgelse af sukkerkulturen blandt børnefamilier viser, at forældres opfattelse af, hvor mange søde sager de må give deres børn, er langt over de officielle anbefalinger.
    Kilde: Erduforsoed.dk

”Det er altafgørende for os at skabe synlige og solide resultater, når det gælder sundhed og trivsel hos børn og familier. Derfor er vi både dedikerede til og stolte af at deltage i ”Er du for sød?”. Når vi målet på de 25 procent, vil det ikke alene være en stor gevinst for det enkelte barn og familien men også for folkesundheden generelt, fordi resultaterne kan bruges i en national indsats,” siger formand for Børne- og Undervisningsudvalget i Hvidovre Kommune, Kenneth F. Christensen.






Tæt samarbejde med 100 familier

Sundhedsplejerske og tandlæger får en central rolle i projekt ’Er du for sød?’. Tand- og sundhedsplejen har stor troværdighed i børnefamilier, når det handler om børns sundhed. De møder både børn og forældre i løbet af barnets første skoleår, og derudover er de specialister i at lytte og give råd ud fra den enkelte families ønsker og behov. I første omgang er det tand- og sundhedsplejen i Hvidovre Kommune, der skal sætte 100 testfamilier i gang med at afprøve og udvikle tommelfingerregler og handlemuligheder. Desuden indgår en ’familie-challenge’ i projektet, hvor familierne jævnligt vil modtage en udfordring og samtidig kan udveksle idéer og erfaringer med de øvrige testfamilier. Andre 100 familier skal være en kontrolgruppe i projektet.

Mulighed for at få alle landets kommuner med

Er du for sød? er støttet af Nordea-fonden, og her er det et drømmeprojekt:
”Indsatsen vil bidrage til at skabe en sundere hyggekultur i danske børnefamilier med et mere balanceret forbrug af søde sager og drikke. Ved at flere aktører går sammen om at omsætte viden til sundere adfærd, kan vi skabe en positiv indvirkning for folkesundheden,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.


Hvis projektet i Hvidovre Kommune viser sig at være effektfuldt, og der kan skaffes yderligere støtte, kan projektet udbredes til en national indsats, der når ud til alle landets kommuner.

Kort og kontant

Projektnavn
Er du for Sød?
Projektejer

DTU Fødevareinstituttet

Projektperiode

Anja Biltoft-Jensen

Støttet med

11,6 mio. kr.

Samlet budget

13,8 mio. kr.

Få mere at vide

Anja Biltoft-Jensen
Projektleder

DTU Fødevareinstituttet

3588 7425

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.