Strategier

Nordea-fonden udarbejder flerårige strategier, der sætter retningen for administrationens arbejde.

Fondens strategiske arbejde

Med afsæt i vedtægternes formålsbestemmelse udarbejder fonden strategier, der sætter retning for administrationens arbejde med investeringer, uddelinger og projektopfølgning, kommunikation og videndeling samt ejendommen Heerings Gaard.

Udviklingen af de flerårige strategier sker på baggrund af fondens erfaringsgrundlag og viden om tendenser i efterspørgsel og udvikling i samfundet.

Infografik_puslespil

Alle strategier evalueres årligt af fondens bestyrelse. Med afsæt i hver strategi lægger fonden årlige handlingsplaner med dertilhørende pejlemærker, som fungerer som interne arbejdsredskaber.

Strategi for uddelinger

Strategien for fondens uddelinger er en udmøntning af fondens formål, som beskrevet i dens vedtægter. I uddelingsstrategien har bestyrelsen sat retningen for fondens uddelingsaktivitet.

Af uddelingsstrategien fremgår, at fonden vil støtte aktiviteter, der fremmer gode liv inden for områderne sundhed, motion, natur og kultur. Læs mere om, hvad vi støtter.

Det er et mål at skabe markante resultater af høj kvalitet for støttemodtagerne og det danske samfund. Nordea-fonden lægger vægt på at gøre en positiv forskel for flest mulige mennesker i det danske samfund og på, at alle i Danmark, Grønland og Færøerne kan få gavn af uddelinger og projekter fra Nordea-fonden.

Nordea-fonden støtter både store og små projekter - lokalt, regionalt og nationalt. Alle projekter skal have et klart tilhørsforhold til Danmark, Færøerne eller Grønland.

Strategi for projektopfølgning

Arbejdet med projektopfølgning finder sted fra uddeling af til afslutning af fondens støtte. Det overordnede formål med projektopfølgning er tredelt:

  1. at sikre, at støttede projekter konstant holder sig på den bane, der blev fremlagt på uddelingstidspunktet.
  2. at understøtte, at projekterne når de overordnede mål, støtten er givet på baggrund af.
  3. at gøre viden fra projekterne mere tilgængelig for relevante modtagere.
Infografik_Opfølgning

Strategien sætter retning for, hvordan projektopfølgning finder sted i dialog med projektkonsulenter, hvordan videndeling i praksis skal inspirere projektejere og hvordan fonden kan facilitere/deltage i netværksaktiviteter. 

Strategi for investeringer

Nordea-fonden har en investeringsstrategi, der revideres hvert tredje år.
Læs mere om investeringsstrategien her.

Infografik_Afkast

Strategi for kommunikation og videndeling

Nordea-fondens kommunikations- og videndelingsstrategi har til formål at sætte retning for, hvordan kommunikationen skal bidrage til, at fonden når sine overordnede målsætninger som beskrevet i uddelingsstrategien.

Målsætningerne er:

  • At øge kendskabet til fondens virke
  • At stimulere relevante dialoger og ansøgninger
  • At understøtte støttede projekters kommunikation, videndeling og netværk
  • At udvise åbenhed om dispositioner og arbejdsmetoder
Infografik_Kommunikation

Nordea-fonden arbejder for at udvise åbenhed og transparens omkring fondens strategier, governance, arbejdsmetoder, ansøgningsprocesser og uddelinger.

Åbenheden udmøntes i, at fonden er fysisk og virtuelt tilgængelig for potentielle ansøgere. I forhold til egne medier og pressen bidrager fonden gerne med viden om arbejdsmetoder og dispositioner.

Strategi for ejendommen Heerings Gaard

Nordea-fondens delvist fredede ejendom Heerings Gaard anvendes til tre-fem erhvervslejemål, der blandt andet omfatter fondens administration og Bank- & Sparekassemuseet, ni boliglejemål samt konference og mødefaciliteter.

Infografik_Ejendom

Det er en målsætning med driften af ejendommen, at bygningen bevares og vedligeholdes således, at den til enhver tid fremstår i god stand og som ramme for aktiviteter bidrager til fondens øvrige strategier.  

Public affairs

Nordea-fonden tilstræber, at uddelinger er drevet af og afspejler efterspørgsel og tendenser i samfundet. Formålet med fondens public affairs-indsats er derfor ikke at sætte dagsordener, men at opnå indsigt i brede samfundsinteresser. Det sker i dialog med politikere, embedsværk og organisationer nationalt, regionalt og lokalt.

Dialogerne varetages af fondens ledelse og indgår som en del af strategien for kommunikation og videndeling.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.