Millionstøtte skal få børn væk fra skærmene

Børn og unge får nu en mulighed for at få et frirum fra de digitale medier. Kunstmuseet Kunsten, der ligger i Aalborg, laver et modtræk til den digitale verden og åbner Kunstens Kreativitarium.

Børn udforsker kunst og kreativitet

Kreativitarium har fokus på børns direkte møde med kunst og giver børnene mulighed for at bruge hænder og krop, når de går på kunstmuseum.

Grobund for bedre børneliv

En kolossal digital udvikling har fundet sted i børns dagligdag - i skolen og privat i fritiden. Samtidig har en digitaliseringsbølge i de senere år gennemskyllet museernes formidling. Online platforme, iPads og touchskærme har skabt adgang til store museers samlinger og gjort delingen af kunstens verden mulig i hidtil uset omfang. En bagside af den digitale udvikling kan dog være, at den tørkelægger det område, der hedder børns leg og kreative evner i det direkte møde menneske til menneske.

Kunstmuseet KUNSTEN har været blandt de førende museer i Danmark, når det handler om børns direkte møde med billedkunsten, men støtten fra Nordea-fonden giver et historisk boost til Kunstens formidling til børn.

”Vi vil være et kreativt helle i en digital tidsalder – og give børn mulighed for at opleve ro, nærvær, handlekraft og skaberkraft med egne hænder i mødet med billedkunsten. Projektet understøtter museets vision: Nemlig at skabe grobund for bedre børneliv og at sikre alle børns adgang til kunst og kreativitet i region Nordjylland. Samtidig bidrager projektet til at give bedre muligheder for undervisning i kreativitet inden for både skoleverdenen og museumsverdenen,” siger museumsdirektør Gitte Ørskou.

Kreativitarium har fokus på børns direkte møde med kunst og giver børnene mulighed for at bruge hænder og krop, når de går på kunstmuseum. Projektet er støttet af Nordea-fonden med 11,2 mio kr., der ser store muligheder i KUNSTENs Kreativitarium:

”Gode vaner dannes fra barnsben, og med den nye indsats vil tusindvis af nordjyske børn møde Kunsten og kunstnere i øjenhøjde og selv opleve glæden ved egen skaberkraft,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør for Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Målet er, at der over de tre år, som projektet løber, vil være 75.000 børn, som får mulighed for at opleve kreativiteten på nærmeste hold. Børnene vil blive klogere på egne hænders muligheder og opleve, hvordan læring opstår i dialog mellem kroppens og hjernens arbejde. Kreativitarium vil blive en mental og fysisk opladestation, hvor børns kreativitet og skaberkraft kan blomstre – og vil være et sted, hvor hænder og hjerne bliver sat på arbejde med leg og eksperimenter i mødet med billedkunst og kunstnere af højeste kvalitet.

1050 workshops, hands-on zoner, to go og givisme

Det tre-årige projekt har fire spor. Der bliver lavet over 1000 workshops på museet for i alt 24.000 børn. Der skabes permanente zoner i udstillingerne, hvor børn og unge selv kan være kreative, og hvor de må røre ved tingene. Det tredje spor tager Kreativitarium ud til 15 forskellige byer i Nordjylland og laver workshops i børnehaver, på skoler og på byens torve for børn med deres familier.

I det sidste spor er der fokus på deling af erfaringer. På grund af projektets omfattende karakter skabes ny viden og nye erfaringer, som vil blive delt med lærere, pædagoger og museumsansatte i hele Danmark. I den forbindelse er der nedsat et advisory board med blandt andre forsker i kreativitet, Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet.

”Projektet er interessant, fordi det er et eksempel på et samarbejde mellem en kulturinstitution, grundskolen og universitetet, hvor der sættes nye standarder for børns muligheder for at udforske kunsten. Det betyder, at Aalborg og Nordjylland understreger sin ambition om at være et kreativt kraftcenter, et kreativitarium, som kan komme undervisningen i hele Danmark til gode,” siger Lene Tanggaard.

Børnene vil kunne opleve Kreativitarium på museet fra den 1. september, hvor de i udstillingen Farvens Kraft kan skabe et fælles værk af farvede former. Til efteråret starter de første workshops, og Kreativitarium er ”to go” for første gang på Kulturmødet på Mors. Det vil være muligt at booke besøg fra sidst i juni via museets hjemmeside.

Udover Nordea-fonden har projektet modtaget støtte fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning, Børns møde med kunsten (BMMK), Læreruddannelsen på UCN, Nationalt netværk af skoletjenester samt Aalborg Universitet. Projektet skaber flere arbejdspladser i Nordjylland, da Kunsten opslår en række stillinger, som skal være med til at realisere projektet.

Yderligere information

  • Museumsdirektør Gitte Ørskou tlf. 31994101
  • Kunstfaglig chef Stinna Toft tlf. 31994104
  • Kommunikationschef Lars Ulrich Hansen tlf. 31994105
  • For Nordea-fonden, Kommunikationschef Tine Wickers tlf. 2840 8480

Kort og kontant

Projektnavn
Kunstens Kreativitarium
Projektejer

Kunstmuseet Kunsten

Projektperiode

Lars Ulrich Hansen

Støttet med

11,2 mio. kr.

Få mere at vide

Lars Ulrich Hansen
Kommunikationschef

Kunstmuseet Kunsten

31 99 41 05

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.