Unge fællesskaber på Maltfabrikken

Med Rampen i Maltfabrikken i Ebeltoft realiseres rammerne for et kreativt og mangfoldigt ungemiljø, hvor unge kan udfolde sig i meningsfulde fællesskaber på deres egne præmisser.

Hvad er formålet

Med Rampen i Maltfabrikken i Ebeltoft realiseres rammerne for et kreativt og mangfoldigt ungemiljø, hvor unge kan udfolde sig i meningsfulde fællesskaber på deres egne præmisser. 

Hvorfor støtter vi

Maltfabrikken er et godt eksempel på et lokalt kulturhusprojekt, som favner flere generationer og bygger bro mellem store og små fællesskaber. De skaber en stærk platform for lokalområdets aktiviteter, og særligt gode forudsætninger for de unges demokratiske engagement.

Nyt samlingssted for unge

Et nyt og unikt samlingssted for unge åbner i den gamle fabriksbygning Maltfabrikken i Ebeltoft i foråret 2020. Området Rampen får en opgradering med en lang række nye faciliteter, som tæller øvelokale til lokale bands, fuldt udstyret spillested og udendørs skaterrampe.

Ungemiljøet omkring Rampen har eksisteret i en årrække, og de unge har blandt andet grundlagt deres egen festival. Med Nordea-fondens støtte på 5,2 mio. kr. får de nu optimale rammer for deres aktiviteter.

Ida og Axel, to af de unge som er med til at drive Rampen, fortæller:

”I fremtidens Rampen bliver det muligt for lokale upcoming bands at booke sig ind i virkelig gode øvefaciliteter. Rampen får også et nyt fedt koncertrum, som bliver ramme om store som små bands. Her vil den gode lyd og oplevelse komme i fokus. Det ser vi i crewet mega meget frem til!”

 

 

Lokalt kulturhusprojekt

Også for Maltfabrikken og lokalområdet har det brugerdrevne ungemiljø Rampen en særlig betydning. Det er ikke en selvfølge at unge, der må pendle for at tage en ungdomsuddannelse, er aktive i deres lokalmiljø. Med de nye faciliteter på Rampen bliver rammerne for de unges aktiviteter væsentligt forbedret, og de får endnu flere muligheder for sammen at skabe det miljø og de kulturtilbud de drømmer om, der hvor de bor.


”Maltfabrikken er et godt eksempel på et lokalt kulturhusprojekt, som favner flere generationer og bygger bro mellem store og små fællesskaber. De skaber en stærk platform for lokalområdets aktiviteter, og særligt gode forudsætninger for de unges demokratiske engagement”, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.


Mange forskellige tilbud


Også mange andre end de aktive unge i miljøet omkring Rampen kommer til at mærke effekten af Nordea-fondens støtte. Maltfabrikkens værkstedsområder og oplevelsesrum vil i løbet af de kommende år danne ramme om en række vidt forskellige tilbud, som på hver sin måde vil sætte fokus på det gode ungeliv i Syddjurs.


I madværkstedet Spiren bliver der mulighed for at arbejde med mad og råvarer, og i Maltfabrikkens værksteder vil man kunne dykke ned i projekter med genbrug og upcycling som omdrejningspunkt.


Især det sidste er allerede en del af Maltfabrikkens DNA. Maltfabrikkens Direktør Kristian Krog fortæller:



”En del af inventaret i Maltfabrikken er skabt af det industrielle skrot, som var tilbage efter mere end hundrede års maltproduktion. Patinerede gamle rør og maskintavler er blevet til lamper og andet interiør, alt sammen fremstillet af unge, som befandt sig på kanten af arbejdsmarkedet eller på anden vis var i en sårbar situation. For mange af dem har værkstedsfællesskabet i lampeprojektet været med til at vise en vej videre. Erfaringerne fra det projekt vil vi nu, med Maltfabrikkens nye værkstedsfaciliteter, kunne sætte i spil i større skala, så endnu flere kan få muligheden for at deltage i socialt og miljømæssigt bæredygtige projekter.”


Kontakt

Anna Marie Krarup

Anna Marie Krarup

Seniorprojektkonsulent
4070 3771

Kort og kontant

Projektnavn
Unge fællesskaber på Maltfabrikken
Projektejer

Maltfabrikken

Projektperiode
2019-2021
Støttet med

5,3 mio. kr.

Samlet budget

155 mio. kr.

Få mere at vide

Kristian Krog
Direktør

Maltfabrikken

22 62 64 31

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.