Naturlig Teknik

Når børn og unge i dag sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk. Nu vil forskere med projektet Naturlig Teknik undersøge, hvordan teknologien også rummer muligheder for at gøre børn aktive i naturen.

Hvad er formålet

Forskningsprojektet ”Naturlig teknik” skal gøre os klogere på, hvordan smartteknologi og sociale medier kan få flere børn ud i naturen. Samtidig skal projektet undersøge, hvordan teknologien kan understøtte de gode effekter, som naturen har på børns udvikling.

Hvorfor støtter vi

Det er sundt og lærerigt for børn at udfolde sig i naturen, men gennem mange år er børn kommet stadig mindre i naturen. Den ny forskning giver os mulighed for at blive klogere på, hvordan børns engagement i apps, spil og sociale medier også kan motivere flere til at komme ud i naturen.

Hvordan får teknologi børn ud?

Forskningsprojektet ”Naturlig teknik” skal gøre os klogere på, hvordan smartteknologi og sociale medier kan få flere børn ud i naturen. Samtidig skal projektet undersøge, hvordan teknologien kan understøtte de gode effekter, som naturen har på børns udvikling.

Ny rapport: Børn og unges brug af teknologi til naturoplevelser

Forskningsprojektet 'Naturlig Teknik' udgav i februar 2020 i ny rapport en oversigt over de mange smartteknologier til børn og unges naturoplevelser. 

Rapporten henvender sig til alle, der er interesseret i naturoplevelser til børn og unge og brug af teknologi. Fx forældre, pædagoger, lærere, naturforvaltere, naturvejledere og udviklere, der kobler teknologi og natur. 


”Vi er biologiske væsner, og aktiviteter i naturen har en række positive effekter på børns udvikling både socialt og motorisk og eksempelvis i forbindelse med læring i skolen. Vi har derfor en ambition om, at børn skal mere ud,” siger dr. pæd. Theresa Schilhab, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, og projektleder på ”Naturlig teknik”. Hun fortsætter:

”Det er dog en kendsgerning, at børn er mindre ude i naturen i dag end tidligere. Den teknologiske udvikling har ikke skylden alene, men den er medvirkende til, at flere og flere børn bliver siddende hjemme. Teknologien gør, at børn sagtens kan finde de rum, de har behov for at have med hinanden uden at skulle bevæge sig ud og mødes uden for hjemmet.”

Gennem antropologisk kortlægning vil Theresa Schilhab og antropolog, ph.d. Gertrud Lynge Esbensen afkode, hvad det er, der fænger og inspirerer børn i de smarte teknologier og på de sociale medier, som f.eks. computerspil og YouTube. Samtidig vil de undersøge, hvad der sker med børnenes opmærksomhed, når de bruger teknologi i naturen.

”Vi er interesseret i børnenes oplevelser, deres adfærd og hvad de lærer. Samtidig vil vi opbygge en vidensbank, der skal være alment tilgængelig og bl.a. opbygge et netværk af både brugere og udviklere, så vi kan formidle vores viden og bl.a. påvirke udviklingen af apps, der fanger børnene, og som samtidig understøtter de effekter, vi gerne vil have børnene opnår ude i naturen,” siger Theresa Schilhab.

Projektet vil også omfatte en større spørgeskemaundersøgelse om børns brug mobiltelefoner og anden teknologi, når de færdes ude. Lektor Søren Andkjær fra Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet står for denne del af projektet, og han udtaler:

”Vi ved fra vores tidligere undersøgelser, at børn og unge ofte selv ser teknologien som en barriere for naturbesøg. Men vi ved faktisk nærmest intet om, hvor meget de rent faktisk anvender den aktivt til fx at kommunikere, dele billeder, finde vej eller i forbindelse med motion i naturen.”

Nyt center bag projektet

Projekt ”Naturlig teknik” er forankret i Center for Børn og Natur, som arbejder for at få flere børn ud i naturen. Nordea-fonden har støttet oprettelsen af centret, og fonden har netop uddelt ekstra støtte på 6,4 millioner kr. til projektet.

”Det er sundt og lærerigt for børn at udfolde sig i naturen, men gennem mange år er børn kommet stadig mindre i naturen. Den ny forskning giver os mulighed for at blive klogere på, hvordan børns engagement i apps, spil og sociale medier også kan motivere flere til at komme ud i naturen,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Projekt ”Naturlig teknik” løber frem til 2022 og forskerne håber, at vi til den tid vil se med andre briller på teknologiens påvirkning af børn og unge.

”Med dette projekt vil vi kortlægge, hvordan vi med teknologiens hjælp kan få børn mere ud, og hvordan teknologien konkret indgår, samt i hvilket omfang teknologien faktisk kan booste de positive effekter, som det har for børn at komme ud i naturen,” siger Theresa Schilhab.

Uddybende information 

  • Theresa Schilhab, dr. pæd., lektor, DPU - Aarhus Universitet, +45 87 16 36 12, tsc@edu.au.dk
  • Gertrud Lynge Esbensen, postdoc, DPU - Aarhus Universitet, Tlf. +45 51 44 57 30, gle@edu.au.dk 
  • Søren Andkjær, lektor, Syddansk Universitet, Tlf. +45 60 11 34 38, sandkjaer@health.sdu.dk

Kontakt

none

Lene Rydal Jørgensen

Seniorprojektkonsulent
4070 3796

Kort og kontant

Projektnavn
Naturlig Teknik
Projektejer

Center for Børn og Natur

Projektperiode
2018-2022
Støttet med

6,4 mio. kr.

Få mere at vide

Theresa Schilhab
Dr. pæd., lektor

DPU - Aarhus Universitet

87163612

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.