Fra enemærker til fællesmærker

Kulturhusprojekt skal både løfte lokale borgeres kulturoplevelser og samtidig inspirere andre kulturhuse til nye aktiviteter. Fokus er på igangsættelsen af aktiviteter, der motiverer og inviterer til aktive medborgerfællesskaber.

Hvad er formålet

Toldkammeret tilbyder i dag brede, folkelige aktiviteter i hverdagen og huser mange lokale foreninger og frivilliges aktiviteter - alt fra mandags-jam og foredrag til croquis-tegning, billedskole og danseaftener. Projektet 'Fra enemærker til fællesmærker' skal løfte og videreføre denne indsats ved at tilbyde borgerne nye engagerende oplevelser og aktiviteter på tværs af alder og interessegrupper.

Hvorfor støtter vi

Toldkammeret fokuserer på at skabe meningsfulde fællesskaber mellem mennesker med det gode værtskab, medborgerskab og samskabelse som bærende kræfter. Projektet vil afprøve konkrete aktivitetsdesigns som løftestang for fællesskabernes vækst, undersøge nye virkemidler til at højne trivsel og livskvalitet blandt kulturhusets brugere og afprøve nye samarbejdsrelationer i aktivitetsprogrammet.

Kulturhuset formes gennem borgerdeltagelse

Om Toldkammeret

Toldkammeret er en del af organisationen Kulturværftet i Helsingør Kommune. Toldkammeret rummer cafeen Spisekammeret, Billedskolens og BGK Artlabs værksteder og galleri, scener, møde- og projektlokaler. Toldkammeret lægger også lokaler til Pigegarden, Teaterbøtten, Helsingør Teaterforening og Aspiranterne, som alle bebor fast i kulturhuset. Dertil fungerer Toldkammeret som primær base for flere aktører inden for kulturelt entreprenørskab, folkeoplysningsforbund og foreninger.

Madkulturelle fællesskaber, samtalesaloner, podcastværksted og uddannelsessted. Gennem de seneste år har kulturhuset Toldkammeret undergået en markant udvikling fra traditionelt spillested til et moderne, by- og borgernært kulturhus, hvor dannelse, samfundsengagement og kulturelt demokrati er centrale omdrejningspunkter. Og nu bliver det muligt at gennemføre endnu flere aktiviteter og dermed afsøge nye muligheder inden for Toldkammerets særlige kulturhusprofil.

Siden 2018 har Toldkammeret bevidst integreret metoder i programtilrettelæggelsen, som motiverer og inviterer til aktivt medborgerskab i udviklingen af oplevelser og kulturelt indhold. 

Vores rolle som kulturhus er i høj grad at mobilisere og styrke borgerfællesskaberne i forståelsen af, at fællesskaber er med til at øge den enkelte borgers livskvalitet. Vores interesse for kulturhusets virke som inddragende institution er en dagsorden, som vi deler med flere samtidige, nationale projekter. Det gælder bl.a. Region Midtjyllands fokus på kulturhusenes rolle i regionen og senest forskningsprojektet DELTAG af Aarhus Universitet og interesseorganisationen Kulturhusene i Danmark”,
udtaler Søs Krogh Vikkelsøe, programchef og konstitueret leder af Kulturværftet og Toldkammeret.

Og fortsætter: ”Med Nordea-fondens uddeling får vi mulighed for at forfine og udvikle videre på de dele af Toldkammerets aktivitetsprogram, som er allernærmest brugeren. Undervejs i projektet ønsker vi at videndele erfaringerne. Det skal bl.a. ske gennem dialogmøder med landets øvrige kulturhuse, produktion af podcastserie og kulturhusets engagement gennem nyetablerede partnerskaber”. 

Fakta

Projektperiode 2022- 2025. Projektet består af fire lokale aktivitetsspor, samt en national platform for videndeling:

  • Public service: Når det smager og gør godt
  • Ude i det blå: Toldkammeret ude af huset
  • Det kunstnerisk medborgerskab: Ungdommens kulturelle deltagelse
  • Uenighedens fællesskaber: Samtaler og debat
  • Fremtidens kulturhus: Dialogmøder om kulturhusets rolle i samfundet.

Styrkelse af meningsfulde kulturelle fællesskaber og partnerskaber

Nordea-fonden bidrager med støtte over en treårig projektperiode. Projektets samlede aktivitetsprogram designes oven på den eksisterende kulturhusprofil. Udkommet er bl.a. at tilføre nye borgerengagerende oplevelser på tværs af alder og interessegrupper samt afprøve konkrete aktivitetsdesigns, som løftestang til kulturhusets og fællesskabernes vækst. Dertil er sigtet også at undersøge kulturhusets samlede programspor som middel til at højne trivsel og livskvalitet blandt kulturhusets brugere. Sidst, men ikke mindst, skal projektet i Toldkammeret afprøve og placere kulturhuset i nye samarbejdsrelationer inden for kunstnerisk medborgerskab, bæredygtighed, naturoplevelser og madkulturelle aktører.

Projektet kommunikerer fra kulturhus til kulturinstitution. Derfor produceres en podcast-serie, som giver perspektiv på tematikker, der stiller skarpt på værdien af demokratiske deltagelsesformer og mobilisering af fællesskaber.

Vi er stolte af at støtte Toldkammeret, som arbejder på at skabe meningsfulde fællesskaber mellem mennesker med det gode værtskab, medborgerskab og samskabelse som bærende kræfter. Vi håber, at det vil give mange flere – særligt unge – lyst til at deltage i demokratiske aktiviteter i fællesskab med andre”, 
siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden.

Michael Mathiesen, formand i kultur og turismeudvalget i Helsingør Kommune, udtaler: Man siger, at Toldkammeret er Helsingørs hjertekammer. Med Nordea-fondens bidrag bliver der endnu mere hjerterum, og dermed kan vi sætte strøm til det, vi allerede kender Toldkammeret for, nemlig det gode værtsskab, samvær og åbne, inddragende processer, hvor borgeren selv er med til at skabe kulturhusets aktiviteter. Jeg glæder mig til at følge projektet, og håber på, at det vi gør i Helsingør også kan inspirere kulturinstitutioner i andre dele af landet”.

Kontakt

Kristian Krogh Hansen

Kristian Krogh Hansen

Projektkonsulent
4070 3785

Kort og kontant

Projektnavn
Fra enemærker til fællesmærker
Projektejer

Kulturværftet

Projektperiode
2022-2025
Støttet med

2,3 mio. kr.

Samlet budget

8,3 mio. kr.

Få mere at vide

Søs Krogh Vikkelsøe
Programchef og konstitueret leder af Kulturværftet

Kulturværftet

4193 1140

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.