Typiske spørgsmål

Der er mange spørgsmål - og svar - når det handler om at søge og modtage støtte fra Nordea-fonden. Få her svar på de ofte stillede spørgsmål.

Spørgsmål og svar 

På denne side finder du svar på de typiske spørgsmål, vi modtager. Mange af spørgsmålene er generelle og dermed relevante for alle vores uddelinger, mens nogle er mere specifikke for bestemte puljer. Derfor er der også særskilte afsnit for Liv i det lokale. Nederst på siden finder du links til spørgsmål til legater til studieophold i udlandet.

Hvis ikke du finder svar på dit spørgsmål kan du altid kontakte os.

Generelle spørgsmål

Hvad støtter fonden?

Vi støtter gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur med fokus på ’Børn og unge godt på vej’, ’Ud i det fri’, ’Lyst til at deltage’ og ’Liv i det lokale’ i 2022-2024. Læs mere om hvad vi støtter her.

Hvad er en fundats?

En fundats er et lidt gammeldags ord for en fonds formål.

En fond er ikke en klassisk virksomhed, der tjener penge ved salg af varer eller services. En fond varetager et formål, som er defineret af stifterne af fonden. Det formål er beskrevet i fondens fundats.

Har I så også en strategi?

Ja, i 2022-2024 har vi fokus på ’Børn og unge godt på vej’, ’Ud i det fri’, ’Lyst til at deltage’, når du søger mere end 200.000 kr. 

Søger du under 200.000 kr. så læs mere under ’Liv i det lokale’.

Hvad forstår I med gode liv?

Vi har ingen færdig opskrift på det gode liv, men vi tror på, at det er noget, som vi skaber sammen i aktive fællesskaber.

Har I værktøjer til ansøgere?

Ja, vi har samlet alle vores værktøjer til jer, der vil søge støtte her. På denne side får du hjælp og inspiration til hele ansøgningsprocessen.

Har I værktøjer til støttemodtagere?

Ja, vi har samlet alle vores værktøjer til jer, der har modtaget støtte her. På denne side finder I relevante materialer til alle faser i et støttet projekt.

Hvad lægger I vægt på i en ansøgning?

Projektchef for kultur, Niels Olsen, vejleder og fortæller om, hvad Nordea-fonden lægger vægt på når der udvælges støttemodtagere.

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.
Hvilket beløb støtter I typisk med?

Nordea-fonden støtter både store og små projekter. Beløb er fra 1.000 kr. i ’Liv i det lokale’ over legater til studieophold til flere hundrede millioner til meget store ambitiøse projekter. Nordea-fonden støtter i et typisk uddelingssår mellem 500 og 600 mio. kr.

Støtter I byggeri?

Fonden støtter byggeri og faciliteter, når disse befordrer fællesskaber. 
Læs mere om hvad vi støtter her.

Støtter I sociale projekter (f.eks. udsatte grupper)

Vi prioriterer at støtte projekter drevet af aktiviteter inden for sundhed, motion, natur eller kultur og som engagerer mange mennesker og styrker fællesskaber.

Vi har ikke et specifikt fokus på aktiviteter alene målrettet særligt udsatte målgrupper, men vi støtter gerne projekter der bygger bro mellem grupper i samfundet.
Læs mere om hvad vi støtter her.

Støtter I projekter i udlandet?

Vi støtter ikke aktiviteter i udlandet med undtagelse af vores specifikke studielegater til kandidat- og professions-bachelorstuderende, som tager længerevarende ophold i udlandet for at bringe viden og erfaringer hjem til Danmark, Grønland og Færøerne.

Støtter I rejser?

Vi støtter ikke aktiviteter i udlandet, med undtagelse af vores specifikke studielegater til kandidat- og professions-bachelorstuderende. Det kan du læse mere om her.

Hvorfor støtter I ikke bachelorstuderendes ophold i udlandet?

Fordi bachelorstuderende også får mulighed for at tage på ophold under deres kandidatuddannelse, og det er eksperters vurdering, at studerende får mere ud af deres ophold fagligt og personligt på deres kandidatuddannelse end på deres bacheloruddannelse.

Da det kun er muligt at få støtte en gang til et studieophold, har vi valgt at støtte på kandidatdelen for universitetsstuderende.

Hvordan søger jeg?

Du søger via vores hjemmeside, hvor du også kan få hjælp til din ansøgning. Klik her.

Kan I på forhånd sige, om det er en god idé at søge hos jer?

Både og – vi kan aldrig love, at du kan få støtte, men vi kan inden for 72 timer give dig en hurtig vurdering af, om det er relevant for jer at søge støtte fra Nordea-fonden til jeres projekt. 

Kontakt os altid gerne – hellere for tidligt end for sent.

Få en hurtig vurdering her.

Hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Der går typisk mellem 3 og 5 måneder.

Alle ansøgninger bliver løbende behandlet på et bestyrelsesmøde efter forarbejde i sekretariatet. Bestyrelsen holder fem møder i løbet af året. 

Alle ansøgere får svar.

Kan man søge igen, hvis man: har søgt tidligere? har fået afslag? har fået støtte?

Ja, søg her.

Skal en projektperiode slutte inden for den givne strategiperiode?

Ikke nødvendigvis. Vi arbejder langsigtet og derfor vil der være projekter, der rækker ud over strategiperioden.

Hjælper det mig at tale med bestyrelsesmedlemmerne?

Kontakt til bestyrelsesmedlemmer har ingen indflydelse på fondens vurdering af en ansøgning. Vi har den samme tilgang til ansøgninger; uanset hvem man kender.

Er et bestyrelsesmedlem involveret i et projekt, går vedkommende uden for døren inden behandling.

Hvordan skal Nordea-fonden krediteres, når man kommunikerer sit projekt på diverse platforme? 

Når du udarbejder diverse kommunikationsmateriale for et projekt, som realiseres med støtte fra Nordea-fonden, så husk at fortælle, at fonden har støttet det. Det gør du ved at indsætte fondens logo. Du kan bruge denne korte vejledning, hvis du er i tvivl om hvordan.

Liv i det lokale 

Liv i det lokale støtter aktiviteter, der styrker til det lokale fællesskab. Her har vi samlet de spørgsmål vi modtager mest vedr. Liv i det lokale. 

Hvad støttes under Liv i det lokale?

Under fokusområdet Liv i det lokale vægtes projekter, der indeholder aktiviteter, bidrager til det lokale fællesskab samt involverer og er til glæde for mange i foreningen eller i lokalområdet.

Hvor mange lokale projekter støttes med Liv i det lokale?

Nordea-fonden støtter med Liv i det lokale mere end 1.500 lokale projekter om året og uddeler årligt i alt 50 mio. kr.

Hvem kan søge støtte?

For at kunne søge og modtage støtte fra Liv i det lokale, skal I være registreret som forening eller anden almennyttig organisation, selvejende eller kommunal institution.

I skal have et CVR-nummer, MitID Erhverv eller NemID medarbejdersignatur og for at kunne udbetale penge skal en NemKonto kobles til organisationens/foreningens CVR-nummer.

Nordea-fonden støtter som udgangspunkt ikke enkeltpersoners individuelle projekter, sponsorater af individer eller private erhvervsvirksomheder og selskaber (A/S, I/S, ApS m.v.)

Hvornår skal man søge?

Liv i det lokale har ingen ansøgningsfrister. Ansøgninger modtages løbende og behandles 11 gange årligt. Husk at søge i god tid, da der kan gå op til to måneder, fra I ansøger, indtil I får svar.

Nordea-fonden støtter aktuelle projekter og yder derfor ikke støtte til projekter, der allerede er afviklet eller udstyr, der er anskaffet inden, I har modtaget svar på ansøgningen.

Hvordan søger man?

For at søge Liv i det lokale, skal I bruge Nordea-fondens ansøgningssystem. Det finder I via linket på vores hjemmeside.

Miniguide:

  1. Log ind på ansøgningsportalen med foreningens eller institutionens MitID Erhverv for at tilgå ansøgningsskemaet. 
  2. Opret en profil og udfyld ansøgningsskemaet for lokale projekter op til 200.000 kr. Ansøgningen gemmes automatisk, imens I skriver, og I har mulighed for at logge af ansøgningsportalen og vende tilbage til ansøgningen på et senere tidspunkt. Indsend ansøgningen, når den er klar.
  3. Afvent svar på jeres ansøgning. I kan løbende følge jeres sag og vil typisk modtage endeligt svar tre måneder efter, vi har modtaget jeres ansøgning. Svaret vil både blive sendt til jeres mail-adresse og være synligt på ansøgningsportalen.

I nogle tilfælde vil I blive bedt om at indsende supplerende informationer om jeres projekt. Har I supplerende informationer om jeres ansøgning, kan I altid kontakte os via ansøgningsportalen.

Hvor lang tid går der, før man får svar?

Alle ansøgere får svar på deres ansøgning efter 2-3 måneder.

Hvordan udbetales støtte?

Der findes to typer uddelinger fra Liv i det lokale. Straks udbetaling og Senere udbetaling. For begge uddelinger gælder det, at støtten vil blive udbetalt via CVR-nummer direkte til ansøgers NemKonto. Derfor skal alle organisationer/foreninger have en NemKonto koblet til deres MitID Erhverv eller NemID, for at pengene kan udbetales. Nordea-fonden skal derfor ikke bruge ansøgers kontooplysninger.

Straks udbetaling: Støtten udbetales umiddelbart efter, ansøger har modtaget Uddelingsbrevet. Der kan dog gå op til 14 dage inden pengene er tilgængelige på ansøgers bankkonto.

Senere udbetaling: Støtten udbetales, når ansøger har indsendt den betingede dokumentation via Ansøgningsportalen. Det kan være bekræftelse på tilladelser, dokumentation for finansiering m.m. Nordea-fonden bekræfter modtagelsen af oplysningerne på mail, og derefter kan der gå op til 14 dage, inden pengene er tilgængelige på ansøgers bankkonto.

Det er vigtigt at understrege, at der ikke kan udbetales penge, hvis ansøger (CVR) ikke har tilknyttet en NemKonto.

Hvad er vigtigt – hvordan laver man den gode ansøgning?

En god ansøgning kan bygges op på mange måder. I Liv i det lokale lægger Nordea-fonden især vægt på følgende:

Den gode idé: Den gode idé – er basis for alt det andet. Idéen skal være tydeligt beskrevet, og det skal beskrives, hvordan projektet understøtter og fremmer gode liv, fællesskaber og aktiviteter lokalt.

Aktiviteter: Aktiviteterne skal afspejle den gode idé og være fællesskabsunderstøttende. Skaber eller indeholder projektet aktiviteter, som er folkelige, involverer og er til glæde for mange i foreningen eller lokalt?

Målsætninger: Vær gerne fokuserede og konkrete, når I opsætter målsætninger for projektet. Hvad kan projektet bidrage med lokalt?

Organisationen: Fortæl os lidt om jeres forening (medlemstal, aktiviteter) og jeres eventuelle samarbejdspartnere lokalt. Er der andre lokale foreninger, som støtter jeres arbejde? Er kommunen, skolen, lokalrådet eller andre med? Nordea-fonden prioriterer projekter, som samler og forankrer lokalt.

Økonomi: Lav et kort, retvisende budget med de vigtigste poster i projektet og vedlæg ansøgningen.

Se også med her hvor vores projektkonsulent, Nina Rytter Pedersen, rådgiver om hvordan I laver en god ansøgning til Liv i det lokale. Hvis I har yderligere spørgsmål til Liv i det lokale, kan I altid kontakte Nina på nrp@nordeafonden.dk

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.

Legater til kandidatstuderende

Som kandidatstuderende kan du søge Nordea-fondens legat til studieophold i udlandet. Her finder du svar på de typiske spørgsmål, vi modtager fra studerende.

Legater til professionsbachelorstuderende

Som professionsbachelorstuderende kan du søge Nordea-fondens legat til studieophold i udlandet. Her finder du svar på mange af de typiske spørgsmål, vi modtager fra studerende.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.