12,1 mio. kr. til udvikling af Hærvejens visuelle identitet

De 15 kommuner der står bag udviklingen af Hærvejens cykel- og vandreruter har høje ambitioner. Den ikoniske og historiske rute skal tiltrække flere gæster fra ind- og udland samt skabe mere værdi for lokalsamfundene langs ruten. En støtte på 12,1 mio. kr. fra Nordea-fonden til udvikling af ny visuel identitet er et væsentligt skridt til at indfri ruternes store potentiale.

Søg støtte

Mange aktører - fra mindre foreninger til større organisationer - kan bidrage til at udvikle Hærvejen og søge støtte fra Nordea-fonden til deres projektidé. 

Vi har samlet al relevant information til ansøgere her: 

Sådan søger I støtte til jeres Hærvejsprojekt 

Hærvejen har med sine over 1000 km rute og mange samarbejdspartnere og interessenter, behov for at have et fælles udtryk man kan stå sammen om. Med bevillingen fra Nordea-fonden er der mulighed for at få udviklet den store samlede visuelle identitet.

I den samlede udvikling er der tre hoveddele. Der skal udvikles en ny grafisk linje, så Hærvejen får nye ikoner og logoer som yder rutens historiske betydning retfærdighed. Dernæst skal der udvikles intuitive og tidssvarende digitale løsninger, som giver en god brugeroplevelse når man skal planlægge sin vandre- eller cykeltur på Hærvejen. Sidst men ikke mindst skal alle de fysiske komponenter på ruten udvikles såsom skilte, shelters, bålhytte etc. så der ikke er tvivl om det tydelige Hærvejspræg.

Det er væsentligt, at der sikres et visuelt grundlag for en fælles stærk fortælling om Hærvejen, der skaber en klar og tydelig Hærvejsgenkendelighed på tværs af hele ruten og på Hærvejens digitale platforme.

De 15 kommuner er gået sammen i foreningen Udvikling Hærvejen med en fælles ambition om at udvikle Hærvejen til en cykel- og vandrerute med international gennemslagskraft, til glæde for både borgere og gæster. Bestyrelsesformand i Udvikling Hærvejen, Per Bach Laursen, udtaler:

Med den flotte bevilling fra Nordea-fonden får vi mulighed for at skabe en unik sammenhæng i den måde vi formidler og brander Hærvejen på. Jeg synes, at det er et vigtigt skridt i videreudviklingen af Hærvejen, at kommunerne i fællesskab med destinationsselskaber og aktører på ruterne får skabt et udtryk vi alle kan være fælles om – Et udtryk der yder Hærvejens historie og kvalitet retfærdighed og som vi alle kan være stolte af. Det drejer sig i sidste ende om at give Hærvejsbrugere en god oplevelse når de på ruten og når de sidder hjemme og skal finde de rigtige informationer. Det er det vi kan sikre med denne bevilling. Vi glæder os i hvert fald til at komme i gang med arbejdet og sætter stor pris på at Nordea-fonden er med til at indløse Hærvejens store potentiale på denne facon.

Processen om udviklingen af den visuelle identitet sættes i gang umiddelbart efter sommerferien og færdigudviklingen af alle de visuelle elementer forventes år 2024.

Med støtten skal der udvikles en gennemgående visuel identitet for Hærvejens cykel- og vandreruter. Vi ser det som et meget vigtigt greb for at understøtte den samlende, fælles fortælling og for at forankre projektet – både fysisk ude på de mange stier og ruter, og også digitalt,
fortæller Nordea-fonden uddelingschef Christine Paludan-Müller.
KORT OM HÆRVEJEN

Hærvejens historie går tusinder af år tilbage. Som tidligere tiders hovedfærdselsårer var Hærvejene de veje, hvor alle havde ret til at færdes.

Allerede i Jyske Lov fra 1241 beskriver ’Kongens Hærstræder’ de større veje til fjerne steder for at adskille dem fra dagligdagens småveje til marker og landsbyer. I 1930’erne navngiver arkæologen Hugo Matthiesen tidligere tiders vejspor samlet som Hærvejen, der kommer fra det tyske udtryk ’Heerweg’.

  • Vandreruten er 638 km lang og cykelruten 454 km lang
  • Cykelruten er etableret i 1989 og kendt som national cykelrute nr. 3
  • Vandreruten er etableret i 1992 fra Viborg og sydpå og i 2014 nord for Viborg
  • 100 km af Hærvejens vandrerute og 40 km af cykelruten løber på Naturstyrelsens arealer
  • Ruterne løber gennem 3 regioner, 15 kommuner, 7 destinationsselskaber
  • Hærvejen indgår som en del af pilgrimsruten mellem Trondheim i Norge og Santiago de Compostela i Spanien

Se Udvikling Hærvejens strategi 2022-2025 her.


Kort og kontant

Projektnavn
Visuel Identitet til Hærvejens vandre- og cykelrute
Projektejer

Udvikling Hærvejen

Projektperiode

2022-2024

Støttet med

12,1 mio. kr.

Få mere at vide

Mikkel von Seelen
Sekretariatschef

Udvikling Hærvejen

2370 5974

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.