SFO på Skæring skole – udeliv og planter

SFO’en på Skæring skole ved Aarhus har gennem mange år arbejdet for at give børnene et aktivt udeliv. Eksemplet er præget af et stort engagement, ønsket om at følge børnenes interesser og mange former for faciliteter, der tilskynder et aktivt udeliv.

Tæt samspil med skolens grønne initiativer, klimahus, blomster, frugtlunde og meget mere

Alle børn på Skæring skole skal have et træ, de kan følge gennem hele deres skoletid. Efterhånden er nogle af græsplænerne omkring skolen derfor omdannet til arealer med frugtræer og frugtbuske.

SFO’ens børn ville gerne gøre endnu mere. De ville plante blomster, der kan lokke flere bestøvere som bier og fluer til frugtområdet, så træerne kan bære mere frugt, som de kan bruge i SFO’en. Det har resulteret i mere end 50 meter højbede, som børnene holder øje med jævnligt.

Blomsterne bliver også brugt til buketter, saft, is og grøn mad. Pædagogerne har deltaget på kurser om spiselige planter, og SFO’en indgik sidste år i et samarbejde med et plantecenter, som leverede planter og viste, hvordan man bedst muligt kan beplante et areal, så det er smukt og samtidigt lokker bestøvere til.

SFO’en gør meget for at uderummet skal være attraktivt for børnene i alderen 6-12 år. Det foregår konkret ved, at pædagogerne er lydhøre over for børnenes tanker og ønsker, og at personalet samtidigt er med til at udvikle ideer videre og tænke stort.

Skæring Skole

Et af eksemplerne er et klimahus, der ligger i området med de mange plantekasser. I klimahuset kan der laves eksperimenter med alternativ energi og solfangere, og der er en skurvogn, der fungerer som et lille udeværksted.

SFO’ens mangeårige arbejde for at understøtte mange forskellige udeinteresser og bevægelsesaktiviteter udenfor afspejler sig også i baner rundt om plantekasser. Bakker og volde skaber mulighed for, at små grupper af børn kan lege uforstyrret.

Man er nået langt - men vil gerne videre

Selv om SFO’en er nået langt, er der mange muligheder for at gøre det meget store grønne udeareal endnu mere velegnet. Pædagogerne ønsker sig f.eks. et stort udeværksted, der skal stå centralt på udearealet. Det skal kunne åbnes mod de grønne områder og være fleksibelt og gøre det let at få aktiviteterne sat i gang, når en pædagog åbner værkstedet. Det er afgørende for motivationen, at børnene kan komme hurtigt og let til grejet og undgår lang ventetid, før de kan komme i gang.

De ønsker sig også et udekøkken ved plantekasserne efter samme fleksible princip.

Det tredje store ønske er et område, som børnene kan præge med byggeri, huler, plads til at grave og til at lave eksperimenter med f.eks. vand. Her skal være redskaber, lidt værktøj og masser af byggematerialer.

Fælles for de tre mulige fremtidige initiativer er, at det er knopskydninger, der udbygger eksisterende områder, og at det bygger på ønsker, som børnene har fremført i dagligdagen. Det tilstræbes, at faciliteterne kan bemandes fast af en pædagog, der kan understøtte aktiviteterne.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.