Samarbejde med foreningsliv kan åbne for nye aktiviteter

De grønne pigespejdere rykker ind i tre SFO’ere og åbner øjnene for nye oplevelser og nye aktiviteter i naturen for pigerne og for nye samarbejder.

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.

”Spejd med pigerne” er et projekt, hvor De grønne pigespejdere, pædagoger og SFO’er samarbejder om at udvikle aktiviteter og metoder, der kan motivere natur-uvante piger i SFO til at blive mere aktive i naturen.

Igennem strukturerede aktivitetsforløb baseret på pigernes egne ønsker, introduceres de for forskellige spejderaktiviteter med fokus på friluftsliv, fællesskab og frirum. Pigerne har bl.a. hugget brænde, lavet mad over bål, bygget insekthoteller og huler og været på besøg i spejderhytten.  

Resultaterne fra evalueringen af projektet peger på, at samarbejde mellem foreningslivet og SFO’erne har potentialer til at motivere og engagere pigerne, og der er god grund til at videreudvikle projektet Spejd med pigerne.

Det er interessant, at der laves aktiviteter for pigerne alene, og meget tyder på, at netop dette har en positiv betydning for pigernes oplevelse, motivation og engagement. Det vil være interessant at afprøve ideen flere steder, evt. lave tilsvarende samarbejdsprojekter med andre grupper af natur-uvante børn.

Spejd med pigerne kan vise vej for andre

Samarbejdet mellem SFO`erne og en frivillig spejderorganisation er rigtigt spændende og kan tænkes udviklet til flere spejdergrupper samt evt. andre civil-samfundsorganisationer. Her kan tænkes samarbejder med fiskere, jægere og andre naturorganisationer, med forskellige idrætsforeninger samt med naturvejledere og andre lokale kompetencepersoner.

Det vil her være en god ide at sætte tid og ressourcer af til udvikling af de nye samarbejder samt til kurser for personalet. På denne måde sikres forankring af projektet og personalet klædes på til at understøtte de nye aktiviteter, hvis eller når foreningerne ikke længere har mulighed for at deltage.

For at sikre en god forankring af projektet kan man med fordel eksperimentere med at inddrage pigerne aktivt i udviklingen af aktiviteterne, hvilket kan skabe engagement og ejerskab.

Tilsvarende kan det ved fremtidige projekter og samarbejder foreslås at fokusere på uderummet og udvikle og inddrage spændende naturområder tæt på institutionen. Uderummene har betydning og kan blive til glæde for både SFO, foreningsliv og børns selvorganiserede aktiviteter i fritiden.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.