Skolesamarbejder giver flere børn i idrætsforeningerne
Hver fjerde elev, der får undervisning i skoletiden af foreningsfolk, starter efterfølgende til den pågældende idræt. Nøglen til det succesfulde samarbejde ligger i kommunen.
Aktive læringsformer har positive effekter
Hver tredje elev i de danske folkeskoler har i løbet af det seneste år modtaget undervisning fra en aktiv i de danske idrætsforeninger.
Det viser en ny undersøgelse af mere end 3000 folkeskoleelever i efteråret 2015 og 4000 i sommeren 2016 af Center for Ungdomsstudier med støtte fra Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI og Nordea-fonden.
”Der er fremgang at spore både i forhold til bevægelse i løbet af skoledagen og i samarbejdet mellem skoler og foreninger. Besvarelserne viser, at det har stor positiv effekt på både sundhed, trivsel og læring, når den klassiske røv-til-sæde undervisning bliver suppleret af mere aktive og varierede læringsformer,” siger Søren Østergård, leder af Center for Ungdomsstudier.
De positive tilbagemeldinger fra eleverne vækker glæde i idrætten, der arbejder målrettet med både de 45 minutters bevægelse i skoledagen og bedre samarbejder mellem folkeskoler og idrætsforeninger.
”Idræt og bevægelse har fået en mere central placering i folkeskolen, og det er godt. Men vi skal væk fra vilkårligheden i samarbejder. I projekt Krop & Kompetencer viser erfaringerne tydeligt, at kommunerne er helt afgørende. De steder, hvor kommunen prioriterer både de 45 minutters bevægelse og samarbejder mellem skoler og foreninger, der er udviklingen meget længere,” siger adm. direktør i DGI Søren Brixen.
Rum til forbedringer
Trods den generelle stigning i antallet af samarbejder, er der stadig ting, der skal forbedres. Undersøgelsen viser, at der er store forskelle i omfanget af de enkelte samarbejdsprojekter. Lige fra enkeltstående idrætsdage til længerevarende og tilbagevendende samarbejder dybt forankret hos både skole, foreninger og kommune.
”Grundlæggende skal kommunen sætte klare mål for, hvad de vil opnå. Enkeltstående samarbejder flytter ikke meget. Derudover skal kommunen facilitere samarbejdet, eksempelvis med en klart defineret kontaktperson for skoler og foreninger. Sidst men ikke mindst skal der afsættes central økonomi. Det er ofte afgørende for, om skolerne prioriterer området,” siger Morten Mølholm, adm. direktør i DIF.
Kontakt:
Søren Østergård, leder af Center for Ungdomsstudier: 2330 4189
Morten Mølholm, administrerende direktør i DIF: 2166 3774
Søren Brixen, administrerende direktør i DGI: 2463 1115
Kort og kontant
Center for Ungdomsstudier
Søren Østergård
981.500 kr.
1.277.500 kr.