Materialer til støttede foreninger
Find inspiration og relevante materialer til motionsløb støttet af Nordea-fondens Løbspulje.
Inspirationsfolder
Her på siden finder I:
- Guide til kommunikation
- Tjekliste til det gode løb
- Idéer til corona-tilpasning
Find det hele i denne inspirationsfolder, der også sendes fysisk ud sammen med løbstrøjer til støttede foreninger.
Hjælp til at kommunikere jeres løb
Kommunikation kan hjælpe jer med at nå målene med jeres motionsløb - f.eks. at få flere deltagere, nå en særlig målgruppe eller tilknytte nye frivillige.
Nordea-fonden har et almennyttigt formål. Det betyder, at støttede projekter skal være nyttige for samfundet som helhed og tilgængelige for mange. Det bidrager kommunikation til. Derfor har vi her samlet vores bedste råd:
- Kreditering: Husk at nævne Nordea-fonden, hvor det er relevant: På skrift, i tale og på trykte materialer. Tag gerne @nordeafonden på sociale medier.
- Kommunikationsplan: Ved at udarbejde en enkel kommunikationsplan får I et overblik over jeres kommunikative handlinger, timing samt rollefordeling. Handlingerne kan både være målrettet medier, deltagere og partnere m.fl. Få inspiration i vores skabelon til kommunikationsplan (åbner som Word-dokument).
- Pressemeddelelse: Ved at sende en pressemeddelelse til lokale medier i jeres nærområde øger I sandsynligheden for omtale. Skriv jeres egen eller benyt vores skabelon til pressemeddelelse (åbner som Word-dokument).
- Pressekontakt: Tag kontakt til redaktøren/relevant journalist og fortæl kort historien. Vedhæft et godt foto, når I sender pressemeddelelsen. Gem kontaktinfo på journalisten. Følg op, hvis historien ikke bringes.
Tjekliste til det gode motionsløb
Med inspiration fra forskellige idrætter har vi udarbejdet en tjekliste med gode råd til foreninger, som skal arrangere mindre motionsløb. Formålet er at hjælpe jer til en succesfuld løbsafvikling. Det er ikke et krav, at I følger tjeklisten. Brug de elementer, der er relevante for jeres løb.
Find mere inspiration på Bevæg dig for livet og i vores Miniguide til bæredygtighed.
1. Før løbet
- Hvem gør hvad?
-
- Nedsæt en arbejdsgruppe på min. 3-4 person: Planlæg og fordel opgaver og roller - før, under og efter løbet. Aftal hvem der har ansvaret for hvilke opgaver; husk at fordele ansvaret på flere hænder (f.eks. løbsleder, ruteansvarlig, kommunikationsansvarlig, tidtagningsansvarlig, økonomiansvarlig m.v.). En person kan godt have flere roller. Tag evt. afsæt i tjeklisten i planlægningen og fordelingen af opgaverne.
- Overvej behovet for frivillige hjælpere, og hvordan I evt. kan få lokalsamfundet til at engagere sig som frivillige. Antallet af hjælpere vil typisk afhænge af løbets størrelse og kompleksitet. Det kan være hjælpere til uddeling af deltagerforplejning og medaljer, registrering og udlevering af startnumre, overvågere langs ruten, opstilling og oprydning på pladsen, klargøring af rute mv.
- Valg af løbslokation
-
Læg kræfter i at vælge en lokal løbslokation, hvor der er mulighed for at lave en spændende rute. I valget af løbslokation, bør I desuden overveje følgende:
- Er stedet passende til jeres motionsløb? Hvordan er terrænet og området – er der kuperet, fladt, asfalteret, grus, græs, sti, skov, by, park, sø, fjord, hav? Ved motionsløb på og i vand er der også andre vigtige sikkerhedsmæssige forholdsregler, der spiller ind på valget af lokation, rute og årstid. Find mere inspiration til løb på og i vand her.
- Er der andre brugere af området, som I skal tage hensyn til? F.eks. surfere, gående, cyklister, biler, sejl- og robåde mv.
- Hvordan er adgangsforholdene til området - er der god adgang og er området let tilgængeligt for mange? Overvej mulige adgangsforhindringer (f.eks. stier/transport/(cykel)parkering).
- Har I adgang og plads til de nødvendige faciliteter? F.eks. vand, strøm, toiletter, pavilloner, start- og målområde. Måske er der faciliteter i nærheden, som I kan låne.
- Er der særlige regler for færdsel og ophold? F.eks. hvis jeres løb foregår i naturen, i byen, parken, andre offentlige arealer mv. Både løbsarrangører og -deltagere er ansvarlige for at reglerne overholdes. Læs mere om regler for aktiviteter i naturen her.
- Sørg for at holde løbslokaliteten ren og ryddelig; lav en plan for affaldshåndtering og oprydning samt beskyttelse af naturen. Overvej hvordan I sikrer oprydning og beskyttelse af naturen før, under og efter løbet, og hvordan lokalområdet (heriblandt naturen) bruges på en god og miljøvenlig måde i løbet.
- Deltagere og målgrupper
-
- Hvem kan deltage i løbet? Er løbet for nybegyndere, øvede, børn, familier - eller vil I gerne favne det hele?
- Er løbets fysiske udformning åben for forskellige deltagertyper og målgrupper? Tænk over, hvordan I kan invitere til bred deltagelse, så I kan få flere, andre og nye deltagere med i løbet, end dem der plejer at deltage. F.eks. ved at justere løbets udformning og overveje adgangsforhold.
- Planlæg rute
-
- Planlæg distancer og ruter (antal, længde og sværhedsgrad) med afsæt i løbets målgrupper. Tænk over hvordan I kan tilrettelægge løbets ruter, distancer og sværhedsgrad, så løbet bliver tilgængelig for flere og forskellige målgrupper har mulighed for at deltage.
- Giv deltagerne en succesoplevelse med jeres motionsløb. Sæt deltagelsesbarrieren, så flere kan være med.
- Overvej antallet af ruter og længden af distancer i forhold til organisering. Flere distancer og ruter vil ofte kræve en større organisering.
- Husk god skiltning og markering af ruten. Centrale skiltningssteder er start- og målområdet samt langs selve ruten. Lav evt. et rutekort til deltagerne
- Lav en sikkerhedsvurdering af jeres motionsløb. Kravet til sikkerhedsniveauet afhænger bl.a. af udformning af ruter, antal deltagere, sværhedsgrad, deltagernes niveau og øvrig trafik i området.
- Indhent tilladelser
-
Sørg for at indhente de nødvendige tilladelser. Et motionsløb kræver forskellige former for tilladelser fra myndigheder og/eller private lodsejere afhængig af, hvor løbet afholdes.
- Der skal typisk altid søges tilladelse hos politi og kommune.
- Undersøg også om løbet kræver særlig tilladelse fra Naturstyrelsen, hvis løbet foregår i naturen. Her kan du se, hvilke type aktiviteter, der kræver tilladelse fra Naturstyrelsen.
- Lav evt. en liste over relevante aktører og start med at kontakte kommunen – de vil ofte vide, hvilke aktører I skal søge tilladelse hos.
- Lav budget og finansieringsplan
-
Lav et budget for motionsløbet med de forventede indtægter og udgifter.
Forventede udgifter kan f.eks. være:
- Deltagere: Startnumre, medaljer, løbstrøjer, forplejning, deltagerkuverter, tilmeldingssystem m.m.
- Lokation: Leje af målportal, arealleje, værktøj (sprittuscher, skråtænger, strips, gaffatape), lydanlæg, pavillon/telt, bænke, borde, vand, strøm (kabeltromler/forlængerledninger), mobile toiletter m.m.
- Rute: Kort over ruterne. Skiltning, afmærkning, afspærring (f.eks. minestrimmel), leje af tidtagningsudstyr (stopure, chips), tilladelser, førstehjælp, samaritter og/eller livreddertjeneste m.m.
- Deltagerbetaling, sponsorater, fondsstøtte, kommunale tilskud, salg af mad og drikkevarer, foreningens egenfinansiering m.m.
- Spred budskabet lokalt og digitalt
-
Spred budskabet om jeres motionsløb i lokalområdet og digitalt for at få flere til at deltage (se mere i inspirationsfolderen):
- Opret løbet som en Facebook-begivenhed. Den er let at dele, og deltagerne kan melde sig til. Se bl.a. Bevæg dig for livets guide her.
- Lav plakater og flyers om løbet – del ud og hæng op.
- Lav en pressemeddelelse om løbet og kontakt de lokale nyhedsmedier.
- Involvér medlemmerne og brug dem til at sprede budskabet i deres netværk. Bed dem om at dele og gør det let for dem; f.eks. med et Facebook-opslag, SMS-besked, e-mail-invitation og andet færdigt materiale. Det er nemmere at deltage, hvis man kender nogen.
- Styr på løbsudstyr
-
Forskellige løb kræver forskelligt udstyr.
- Tænk over hvilket løbsudstyr, der er nødvendigt for en succesfuld afvikling af jeres motionsløb. Overvej desuden hvordan I kan gøre udstyret og materialerne, I benytter så miljøvenlige som muligt. For inspiration se punktet med budgetudgifter.
- I nogle tilfælde vil det være muligt at leje løbsudstyr hos de enkelte DGI Landsdele og DIF idrætsforbund.
- Tilmelding
-
- Opsæt jeres event og tilmelding online eller pr. mail.
- Hjælp jer selv ved at få alle deltagerinformationer ved tilmelding og ved at vælge et brugervenligt system.
2. Under løbet
- Den gode velkomst og afslutning
-
- Det er vigtigt at få budt deltagerne godt velkommen. Tag godt i mod deltagerne og byd dem velkommen - overvej gode kontaktpunkter. F.eks. ved indgangen eller ved udlevering af startnumre og registrering.
- Fejr når deltagerne har gennemført løbet og giv dem en souvenir med hjem, så de husker den gode oplevelse – f.eks. en løbstrøje, medalje og/eller et diplom.
- Fotos og video
-
Det kan være en god idé at tage billeder og video af den gode stemning og aktiviteterne under løbet til efterfølgende deling med deltagerne, på foreningens sociale medier og/eller til fremtidig markedsføring af løbet. Overvej forud for løbet, om I har en god fotograf blandt de frivillige. Husk samtykke (GDPR).
3. Efter løbet
- Evalueringsmøde
-
Afhold et evalueringsmøde efter løbet. Bliv skarpe på, hvad der fungerede godt, og hvad I kan forbedre til næste gang. Sørg for at skrive tingene ned, så kommende arrangører kan lære af jeres erfaringer.
- Opfølgning
-
- Følg op på deltagernes oplevelser (og få dem til at deltage igen næste gang eller i andre af foreningens aktiviteter). Lyt til deltagerne og lav en tilfredsundersøgelse eller deltagerevaluering.
- Brug løbet som krog til rekruttering af nye medlemmer, f.eks. via fortræningsforløb for løbsdeltagerne forud for løbet eller via intro- og prøvetimer efter løbet, hvor deltagerne inviteres ind i foreningen.
- Hjælp hukommelsen
-
Når deltagerne har haft en god oplevelse ved at deltage i motionsløbet, så hjælp dem med at huske det – f.eks. ved at:
- Dele billeder og gode historier fra løbet med deltagerne på Facebook-begivenheden, foreningens sociale medier eller via e-mail.
- Opfordre løbsdeltagerne til at ’like’ jeres foreningsside, så I kan holde kontakt.
- Lav et regnskab
-
Lav en af opgørelse af løbets økonomi, som I kan bruge i (budget)planlægningen af næste års løb.
Det corona-tilpassede motionsløb
Det er muligt at afholde motionsløb uden at gå på kompromis med sikkerheden. Bevæg dig for livet har samlet 10 tips til løbsarrangører, som er værd at overveje i forbindelse med jeres motionsløb - alt efter corona-restriktionerne på det pågældende tidspunkt.
Flere foreninger har allerede vist, hvordan man arrangerer og afholder corona-venlige motionsløb. Rødovre AC afholdte 3. oktober et corona-tilpasset motionsløb i samarbejde med DGI Storkøbenhavn og CPH Runshop med 135 løbere. Læs mere om løbet og foreningens erfaringer.
Også Søllerød Orienteringsklub har haft succes med at afvikle det traditionsrige Molboløb i en corona-tilpasset udgave. Læs mere om løbet og foreningens erfaringer.
DGI og DIF tilpasser løbende anbefalingerne til idrætsforeningerne på baggrund af myndighedernes krav og anbefalinger. Find de senest gældende anbefalinger og retningslinjer for afvikling af motionsløb på Bevæg dig for livet.