Værkstedspuljen

Nordea-fonden uddelte i december 2023 100,5 mio. kr. til moderne værksteder og læringsrum på 20 erhvervsskoler og 10 FGU-institutioner gennem Værkstedspuljen, der kunne ansøges frem til 26. oktober 2023. Puljen er lukket.

100 mio. kr. til fremtidens faglærte

Vi har brug for nye generationer af dygtige faglærte. Faglærte, som er uddannet til nutidens – og fremtidens – arbejdsmarked, der er præget af teknologisk udvikling og grøn omstilling.

Derfor øremærkede Nordea-fonden i juni 2023 100 mio. kr. til erhvervs- og FGU-skoler, der ønskede at etablere og opgradere værksteder, købe eller leje maskiner og udstyr samt kompetenceudvikle sine undervisere.

I december 2023 uddelte Nordea-fonden 100,5 mio. kr. til 20 erhvervsskoler og 10 FGU-institutioner i hele landet. Fællesnævnerne for de støttede projekter er, at de er drevet af høje faglige ambitioner, innovation og et stort fokus på bæredygtighed og grøn omstilling. 

68 uddannelsesinstitutioner fra Danmark og Færøerne søgte om støtte fra puljen for i alt 284 mio. kr. Ud af de 68 ansøgere var 1/3 FGU-institutioner, mens 2/3 var erhvervsskoler. 

Støttede projekter

Kontakt os via 'Din ansøgning' ved spørgsmål til jeres ansøgning. I kan også sende os en mail på vaerkstedspuljen@nordeafonden.dk 

Find materialer og svar på spørgsmål på materialesiden.

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.
Se videoen og bliv klogere på, hvad Nordea-fonden støtter med Værkstedspuljen.

Hvem, hvad, hvornår? 

Hvem kan søge puljen?
  • Erhvervsskoler med fag inden for de definerede hovedområder:
  1. Teknologi, byggeri og transport
  2. Fødevarer, jordbrug og oplevelser
  3. Kontor, handel og forretningsservice  
  • FGU-institutioner (den forberedende grunduddannelse).  

Mange skoler er bygget op med én hovedafdeling og flere underafdelinger. Det er hovedafdelingerne, som kan søge puljen, og hver hovedafdeling kan kun søge puljen én gang. Den enkelte underafdeling kan altså ikke selv søge puljen, men selve ansøgningen kan være målrettet én eller flere underafdelinger (erhvervsskoler eller FGU-skoler) og derved rumme flere lokationer.

F.eks. kan en FGU-institution med fem skoler vælge at søge støtte til et projekt på én skole, eller de kan søge til et større projekt med værksteder fordelt på flere skoler. Der kan også søges støtte til flere forskellige værksteder på de enkelte skoler, som rummer flere fagretninger.

Ansøger kan danne partnerskaber med eksempelvis andre erhvervsskoler, FGU-institutioner, efterskoler, grundskoler, kommuner, virksomheder eller videncentre. 

Hvad kan der søges støtte til?

Med Værkstedspuljen kan der søges støtte til:  

  1. Etablering og opdatering af værksteder 
    'Værksted' skal forstås bredt og kan dække over værksteder, laboratorier, læringsrum, innovationsrum mv. Faciliteterne skal fremme praksisnær undervisning, bæredygtighed i undervisningen, elevernes virkelyst, innovation og mestring, og understøtte nye modeller for samarbejder omkring værkstedsfaciliteter mellem flere aktører.

    Der kan både søges om støtte til etablering af nye værksteder og opgradering af eksisterende. Opgradering kan f.eks. være inddeling af værkstedet i zoner, så der er plads til fordybelse, mesterlære og udvikling af nye produkter. Det kan også være indretning, som imødekommer, at personer med et handicap også har adgang til værkstedet. Eller renovering af værkstedet for at gøre det mere bæredygtigt - enten ved brug eller fagdidaktisk.
     
  2. Indkøb eller leje af maskiner og udstyr
    Maskiner og udstyr skal understøtte den grønne omstilling, den teknologiske udvikling, brancheudviklingen og fremme muligheden for at arbejde praksisnært med tidssvarende maskiner og udstyr, som eleverne skal kunne betjene efter endt uddannelse. Der kan både søges støtte til indkøb, leje eller leasing af nyt udstyr og teknologi.  

    Der kan søges om støtte til mange typer maskiner og udstyr. F.eks. inden for robotteknologi, IoT-baseret teknologi, virtuelle værktøjer såsom virtuelle svejsere og svejsesimulatorer, droner, CNC-styrede maskiner såsom fræsere, laserskærere, målemaskiner, m.v., men også støtte til etablering af gastrolaboratorier, fermenteringslaboratorier og anden form for tilpasning af værksteder, som er med til at ruste eleverne til fremtidens arbejdsmarked. 
     
  3. Kompetenceudvikling af faglærere/undervisere
    Kompetenceudviklingen skal fremme praksisnære undervisningsformater og udvikle fagdidaktiske kompetencer hos underviserne til at bruge f.eks. nye maskiner og værktøjer og bringe disse i spil i undervisningen. Det kan også bidrage til en mere undersøgende og innovativ undervisningstilgang.  

    Vær opmærksom på, at der kun kan søges støtte til kompetenceudvikling i kombination med 1) etablering og opgradering af værksteder eller 2) indkøb eller leje af maskiner og udstyr.  

Inspiration

  • Videnscentrene for erhvervsuddannelser kan hjælpe erhvervsuddannelser med sparring ift. relevant udstyr, kompetenceforløb og generel inspiration til værksteder.   
  • Videnscenter for FGU kan hjælpe FGU-skoler med sparring ift. relevant udstyr, kompetenceforløb og generel inspiration til værksteder.
Hvornår kan puljen søges?

Værkstedspuljen kan søges indtil torsdag 26. oktober 2023 kl. 12.00
Alle ansøgere får svar i midten af december 2023.  

Der kan ikke søges om midler til projekter, der påbegyndes før 31. december 2023.

Hvilket beløb kan I søge?

I skal minimum ansøge om 1 mio. kr. inkl. moms. til jeres projekt. Der er ingen øvre beløbsgrænse. 

Alle projekter skal lægge medfinansiering på minimum 30 pct. svarende til det beløb, Nordea-fonden søges om. Det vil være positivt med en højere medfinansiering.

Medfinansiering kan både være egenfinansiering fra ansøger eller medfinansiering fra samarbejdspartnere til projektet. Medfinansiering kan dække indkøb eller afholdelse af lønomkostninger, f.eks. eksterne leverancer eller aflønning til undervisere, som skal opkvalificeres til at anvende/vedligeholde det udstyr eller de faciliteter, der søges om støtte til. Lønudgifter til administration, almindelig drift og f.eks. vikardækning kan ikke indgå som medfinansiering.

Benyt vores budgetskabelon til jeres ansøgningsmateriale.

Hvis I ønsker at søge til en aktivitet eller facilitet under 200.000 kr., kan I evt. søge Nordea-fonden gennem fokusområdet Liv i det lokale.  

Kriterier

For at komme i betragtning skal projektet
  • Beskrive bæredygtighed
    Det er en forudsætning for støtte, at der er indtænkt miljømæssig og social bæredygtighed i projektet.

    F.eks. ved at søge støtte til maskiner, udstyr og teknologier, som er de mest relevante for faget, og som bidrager til mindre klimabelastning eller til grøn omstilling på anden vis.

    Det kan også være gennem deleordninger, hvor ansøger med støtte fra Værkstedspuljen kan stille udstyr og teknologi til rådighed for andre uddannelsesudbydere uden brugerbetaling.

    Det kan også være ved at vælge bæredygtige materialer og løsninger eller ved at udvise ressourcebevidsthed ved både etablering og drift. Eller ved at tænke i undervisning, der klæder eleverne på til en mere bæredygtig praksis efter endt uddannelse.

    Et andet aspekt af bæredygtighed er at styrke adgangen til værkstedet for flere. Det kan f.eks. være ved at sikre, at personer med fysiske eller mentale funktionsnedsættelser har mulighed for at tilgå og bruge værkstedet eller ved at indrette zoner, som giver mulighed for at få ro eller trække sig tilbage. 
     
  • Lægge medfinansiering
    Alle projekter skal lægge medfinansiering på minimum 30 pct. svarende til det beløb, Nordea-fonden søges om. Dvs. hvis I søger Nordea-fonden om 1 mio. kr., skal I selv kunne lægge 300.000 kr. i medfinansiering. Det samlede projektbudget vil således være 1.300.000 kr. Det vil være positivt med en højere medfinansiering.

    Medfinansiering kan både være egenfinansiering fra ansøger eller medfinansiering fra samarbejdspartnere til projektet. Medfinansiering kan dække indkøb eller afholdelse af lønomkostninger, f.eks. eksterne leverancer eller aflønning til undervisere, som skal opkvalificeres til at anvende/vedligeholde det udstyr eller de faciliteter, der søges om støtte til. Lønudgifter til administration, almindelig drift og f.eks. vikardækning kan ikke indgå som medfinansiering.
     
  • Fremstå økonomisk realistisk
    Projektet skal fremstå realistisk og økonomisk bæredygtigt i forhold til budget og finansiering. Der skal være redegjort for fremtidig drift og vedligehold, herunder økonomi.
     
  • Dokumentere leverancer

    Ved ansøgningstidspunktet skal der være indhentet tilbud på alle indkøb og eksterne leverancer. Indhentede tilbud vedhæftes ansøgningen som bilag.
     

  • Afsluttes i løbet af to år
    Projektet skal være igangsat inden udgangen af 2024 og være afsluttet inden for to år. Der kan ikke søges om midler til projekter, der påbegyndes før 31. december 2023.
     

  • Indhente eventuelle tilladelser
    Hvis jeres projekt kræver tilladelser, så skal det fremgå af ansøgningen hvilke myndigheder o. lign., I har været i dialog med, og hvad status er på tilladelserne. Opnåede tilladelser eller dokumentation på en positiv dialog med relevante myndigheder om tilladelser, der understøtter, at det er realistisk at gennemføre projektet, skal vedlægges projektet som bilag.
Vi lægger desuden vægt på
  • Forankring
    Det er befordrende for ansøgningen, at projektet er strategisk velfunderet, og at der foreligger en plan for, hvordan de nye faciliteter understøttes af den didaktiske og pædagogiske praksis samt sikres løbende vedligehold efter endt projektperiode.  
     
  • Målgruppeinddragelse
    Det er befordrende for ansøgningen, at målgruppen (elever og undervisere) involveres i udviklingen, undervejs og/eller i evaluering af projektet.  
     
  • Samarbejder
    Projektet må gerne omfatte samarbejder med andre skoler, institutioner, uddannelser, fagligheder, kommuner og virksomheder - herunder start-ups eller andre innovationsaktører - for at tilføre ny faglighed samt udvikle faglærere og elever på skolerne.
Der kan ikke søges støtte til
  • Projekter, der udelukkende indeholder driftsrettede omkostninger.
  • Aktiviteter, der er afviklet eller igangsat på ansøgningstidspunktet. 

Enkeltpersoner, erhvervsvirksomheder, selskaber (A/S, I/S, ApS m.v.) og kommercielt orienterede organisationer kan ikke søge om støtte. 

Krav til afrapportering

Alle støttede projekter skal afrapportere ved at udfylde en slutrapport og slutregnskab.

Derudover skal der udfyldes et spørgeskema fra en ekstern videnspartner, som forestår den samlede evaluering af puljen; eventuelt suppleret med fysisk besøg i forbindelse med vidensopsamling.  

Webinar om Værkstedspuljen

Se eller gense webinaret sendt 16. august, hvor projektkonsulent Nanna Hølge-Hazelton og senior projektkonsulent Michala Brechling fortæller om puljen, kriterier, ansøgningsprocessen samt svarer på deltagernes spørgsmål.

Download præsentationen fra webinaret

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.

Ofte stillede spørgsmål

På webinaret om Værkstedspuljen 16. august besvarede vi mange gode spørgsmål, som vi har samlet herunder. 

Hvad kan der søges støtte til?
  • Kan man søge om støtte til renovering?
    Nej, man kan ikke udelukkende søge om støtte til renovering. Hvis renovering derimod indgår som et bidrag til at skabe et mere bæredygtigt værksted, så må det gerne indgå i ansøgningen, men renoveringen skal være koblet op på værkstedet og den undervisning og det undervisningsmiljø, der kommer eleverne til gavn.
     
  • Kan der søges til projekter, der er igangsat men endnu ikke færdige?
    Man kan ikke søge om støtte med tilbagevirkende kraft. Nordea-fondens støtte skal gå til aktiviteter eller faciliteter, som ikke er indkøbt eller påbegyndt før uddeling fra fonden.   
     
  • Kan der søges støtte til opførsel af en ny bygning? (tag, murværk m.m.)
    Ja, der kan godt søges om midler til etablering af et nyt værksted, så længe hovedformålet er at skabe tidssvarende værksteder/læringsrum, der ruster og inspirerer eleverne til fremtidens arbejdsmarked.
     
  • Kan et værksted søge om flere forskellige delelementer?
    Ja, man kan søge både til etablering og opdatering af værksteder, indkøb eller leje af maskiner og udstyr og/eller kompetenceudvikling af faglærere/undervisere. Dog kan man kun søge om støtte til kompetenceudvikling af faglærere/undervisere, hvis man samtidigt søger om enten etablering og opdatering af værksteder eller indkøb/leje af maskiner og udstyr. Det skyldes, at kompetenceudviklingen skal ses i relation til de faciliteter, man søger støtte til; så kompetenceudviklingen skal ruste underviserne til at bruge de nye faciliteter i undervisningen og bidrage til mere tidssvarende og inspirerende undervisning.
     
  • Kan der også søges om støtte til f.eks. softwareprogrammer.
    Ja, så længe det skal bruges i undervisningen.
     
  • Kan der søges støtte til etablering af et ungdomsmiljø på en erhvervsskole?
    Nej, der kan ikke søges støtte til sociale ungdomsmiljøer. Værkstedspuljen har fokus på at højne det faglige niveau og understøtte moderne læringsmiljøer og tidssvarende undervisning.

Hvem kan søge?

  • Hvis man samler flere ansøgninger fra én hovedorganisation, som omfatter flere erhvervsskoler, vil det så være enten eller, om man modtager støtte?
    Ikke nødvendigvis. Vurderingen af ansøgningen tager udgangspunkt i, om den lever op til puljens kriterier. Er der dele af en samlet ansøgning, som ikke lever op til puljens kriterier, så kan det resultere i, at dele af ansøgningen modtager støtte, mens andre dele ikke modtager støtte.
     
  • Kan flere værksteder på samme lokation søge?
    Ja, det kan de godt. Hvis forskellige værksteder fra samme skole søger om midler, må det gerne ekspliciteres, hvad midlerne præcist går til ved hvert enkelt værksted. Vær blot opmærksom på at lave en så kort og præcis ansøgning som muligt.
     
  • Kan EUX-uddannelser også søge om støtte i Værkstedspuljen?
    EUX-uddannelserne kan godt søge om støtte til værksteder, der skal bruges til den erhvervsrettede del af uddannelsen. Man kan ikke søge om støtte til lokaler eller faciliteter, der alene skal bruges til de gymnasiale fag.  
     
  • Hvad kunne et samarbejde med erhvervslivet indbefatte?
    Det kunne for eksempel være, at man ville benytte sig af nye teknologier og metodikker, som allerede bruges i erhvervslivet. Derfor kan det være relevant at inddrage virksomheder som inspirationskilder og samarbejdspartnere i forhold til udviklingen af værkstederne.

Budget og medfinansiering

  • I skriver, at man skal opstille sit budget på baggrund af indhentede priser og tilbud. Hvad hvis priserne eller tilbuddene ændrer sig, inden man starter byggeprocessen?
    Det er vigtigt at basere sit budget på allerede indhentede tilbud, så projektet har størst mulig sandsynlighed for at kunne gennemføres inden for budgettet. Nordea-fonden er dog opmærksom på, at priser kan ændre sig. Derfor anbefales det at være i tæt dialog med Nordea-fonden om ændringer i budgettet, at indsamle flere tilbud på én gang samt at overveje, hvorvidt man selv kan finansiere en eventuel merudgift, hvis dette skulle blive aktuelt. En mindre budgetpost til uforudsete udgifter kan ligeledes indgå som del af medfinansieringen.
     
  • Kan medfinansiering omfatte moms?
    Ja, det kan det godt. Det er altid godt på forhånd at have undersøgt, hvad man pålægges af moms ved at modtage en fondsbevilling. Dette kan altså godt indgå som medfinansiering, så længe det fremgår af det fremsendte budget i ansøgningen.
     
  • Må medfinansiering komme fra andre fonde?
    Ja. Nordea-fonden har valgt at kalde det medfinansiering og ikke egenfinansiering for at muliggøre, at ansøger kan søge andre fonde og samarbejdspartnere om midler til projektet.
     
  • Skal vi vedlægge konkrete tilbud for at dokumentere udgiftspostens niveau?
    Ja, tilbud skal vedlægges som bilag, så vi kan se, hvad jeres budget er baseret på. Vi kræver ikke en udførlig materialeliste, men vedlæg gerne de indhentede tilbud.
     
  • Kan man allerede i år indkøbe maskiner?
    Man kan ikke søge støtte med tilbagevirkende kraft, så medfinansieringen kan også først afholdes, når projektet igangsættes, hvilket tidligst vil være fra januar 2024. Dog kan man godt afholde dele af medfinansieringen i 2024 og dele i 2025, hvis projektet strækker sig over begge år.
     
  • Hvis man søger til et værksted med 20 forskellige udgiftsposter, skal posternes så udspecificeres i budgettet, eller skal det samles i én udgiftspost?
    Opstil så overskueligt et budget som muligt. Mindre budgetposter må gerne samles.

Ansøgningen og ansøgningsproces

  • Er det ansøgningsskemaet, der afgør vurderingen af projektet, eller bliver ekstra beskrivelser medtaget?
    Minimumskravet er at udfylde ansøgningsskemaet. Bilag kan vedlægges og medtages i vurderingen. Ansøgere opfordres til at sende korte ansøgninger.
     
  • Skal fagdidaktisk kompetenceudvikling af undervisere være en del af ansøgningen?
    Nej, det er ikke et krav, men en mulighed, hvis underviserne netop har behov for det for at kunne undervise eleverne i de nye faciliteter.
     
  • Behandles ansøgningerne efter deadline, eller er det en fordel at sende ansøgningen i god tid inden deadline?
    Vi behandler først ansøgningerne efter deadline den 26/10 kl. 12:00. Husk at have styr på Mit ID og NemKonto i god tid inden deadline, da det er en forudsætning for at kunne sende en ansøgning.
     
  • Hvis der søges om eksempelvis 2 mio. kr., kan man så risikere at modtage en reduceret støtte?
    Vi forholder os til, om ansøgningen lever op til puljens kriterier. Hvis dele af ansøgningen ikke gør det, så kan det resultere i, at ansøger får bevilget en lavere støtte end ansøgt. Som udgangspunkt behandles ansøgningen som én samlet ansøgning.
     
  • Kan man påbegynde udfyldningen af ansøgningen i Nordea-fondens ansøgningsportal og løbende gemme uden at indsende ansøgningen?
    Ja. Vi opfordrer til, at ansøger påbeygnder ansøgningen i god tid før ansøgningsfrist for at undgå problemer med at få adgang. Husk at have styr på MitID og NemKonto for at kunne ansøge.
     
  • Kan man få afprøvet sin projektidé, inden man indsender ansøgningen?
    Ja. Vi opforder til at få en hurtig vurdering af sin idé. Indenfor 5 dage I svar på, om jeres projektidé matcher puljens kriterier.

Sådan søger I

Følg de fem trin herunder for at søge om støtte fra Værkstedspuljen.

  1. Få en hurtig vurdering af jeres projektidé og få inden for fem hverdage svar på, om det er relevant for jer at søge Værkstedspuljen.
  2. Følg vores tjekliste til den gode ansøgning.
  3. Log på ansøgningsportalen med jeres MitID erhverv eller NemID medarbejdersignatur. Det er ikke muligt at søge om støtte med et privat NemID og MitID. Find hjælp på medarbejdersignatur.dk.
  4. Opret en ansøgerprofil og udfyld ansøgningsskemaet.
  5. Afvent svar. Ansøgere kan forvente svar i midten af december 2023. Vær opmærksom på, at afslag ikke begrundes yderligere af ressourcemæssige årsager. Eventuel støtte kan først udbetales, når I har en NemKonto tilknyttet til jeres CVR-nummer. Find hjælp på nemkonto.dk 
Kontakt os

Kontakt os på vaerkstedspuljen@nordeafonden.dk, hvis I har spørgsmål.


Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.