God fondsledelse i Nordea-fonden

Nordea-fonden er omfattet af Anbefalingerne for god Fondsledelse. Her kan du se fondens tilgang.

Lovpligtig redegørelse, jf. årsregnskabslovens § 77 a

Fonden er omfattet af Anbefalingerne for god Fondsledelse, som er tilgængelige på Komitéen for god Fondsledelses hjemmeside: https://godfondsledelse.dk/anbefalinger. Skemaet viser Nordea-fondens tilgang.

Redegørelsen udgør en bestanddel af ledelsesberetningen i fondens årsrapport med følgende regnskabsperiode: 1.1.2023 – 31.12.2023

  Anbefaling Følg eller forklar Nordea-fondens tilgang
1. Åbenhed og kommunikation    
1.1

Det anbefales, at bestyrelsen vedtager principper for ekstern kommunikation, som imødekommer behovet for åbenhed og interessenternes behov og mulighed for at opnå relevant opdateret information om fondens forhold.

Følger

Information om fonden findes på fondens hjemmeside www.nordeafonden.dk, der bl.a. indeholder oplysninger om fundats (vedtægter), seneste årsrapport, oplysninger om uddelinger, ansøgningsprocedure, governance/god fondsledelse samt organisation, herunder bestyrelsens sammensætning.

Fondens forretningsorden fastlægger, at udtalelser på vegne af fonden varetages af bestyrelsesformanden eller af direktøren efter aftale med bestyrelsesformanden. Disse kan, hvor det er hensigtsmæssigt uddelegere opgaven. Fonden har desuden en af bestyrelsen fastlagt kommunikationspolitik.

2. Bestyrelsens opgaver og ansvar
2.1. Overordnede opgaver og ansvar
2.1.1

Det anbefales, at bestyrelsen med henblik på at sikre den erhvervsdrivende fonds virke i overensstemmelse med fondens formål og interesser mindst en gang årligt tager stilling til fondens overordnede strategi og uddelingspolitik med udgangspunkt i vedtægten.

Følger

Bestyrelsen arbejder i henhold til en forretningsorden og et årshjul, der sikrer årlig behandling af både politikker og strategi såvel som øvrige forhold bestemt af fondens fundats.

Bestyrelsen fastlægger fondens samlede strategi, som består af fondens strategi for uddelinger og fire understøttende delstrategier for opfølgning på uddelinger, videndeling og kommunikation, investeringer og fondens ejendom. Delstrategierne revideres hvert tredje år og er hvert år genstand for bestyrelsens evaluering.

2.1.2

Det anbefales, at bestyrelsen løbende forholder sig til, om fondens kapitalforvaltning modsvarer fondens formål og behov, på kortere og længere sigt.

Følger

Bestyrelsen fastsætter de overordnede principper for forvaltningen af fondens kapital gennem en investeringsstrategi. Heri indgår, at formålet er at skabe et stabilt afkast, der både understøtter fondens formål om at uddele almennyttigt til at understøtte gode liv og at opretholde fondens kapital på lang sigt.

Principperne indeholder en række rammer for investeringerne, herunder at de er langsigtede, og at fonden kan påtage sig investeringsrisiko, hvis afkastet modsvarer risikoen for tab. Der er fastsat et likviditetsberedskab, der med høj sikkerhed sikrer, at fonden kan fyldestgøre sine forpligtelser. Afkastforventningerne baseres på Rådet for afkastforventninger.
 

Bestyrelsen har nedsat et investeringsudvalg, der sammen med administrationen forbereder og kvalificerer materiale til efterfølgende beslutninger i bestyrelsen. Fondens delstrategi for investeringer opdateres løbende og som minimum hvert tredje år af bestyrelsen.
2.2. Formanden og næstformanden for bestyrelsen
2.2.1

Det anbefales, at bestyrelsesformanden organiserer, indkalder og leder bestyrelsesmøderne med henblik på at sikre et effektivt bestyrelsesarbejde og skabe de bedst mulige forudsætninger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde, enkeltvis og samlet.

Følger

Formanden indkalder, organiserer og leder bestyrelsesmøderne, bl.a. med målsætningen om at sikre et effektivt og åbent samarbejde blandt bestyrelsens medlemmer og skabe de bedst mulige forudsætninger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde enkeltvis og samlet.

2.2.2

Det anbefales, at hvis bestyrelsen undtagelsesvis anmoder bestyrelsesformanden om at udføre særlige opgaver for den erhvervsdrivende fond ud over formandserhvervet, bør der foreligge en bestyrelsesbeslutning herom, der sikrer, at bestyrelsen bevarer den uafhængige overordnede ledelse og kontrolfunktion. Der bør sikres en forsvarlig arbejdsdeling mellem formanden, næstformanden, den øvrige bestyrelse og en eventuel direktion.

Følger

Hverken formand eller øvrige bestyrelsesmedlemmer varetager driftsopgaver for fonden.

2.3. Bestyrelsens sammensætning og organisering
2.3.1

Det anbefales, at bestyrelsen løbende vurderer og fastlægger, hvilke kompetencer bestyrelsen skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler bestyrelsen.

Følger

Bestyrelsen forholder sig løbende til, hvilke kompetencer den skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler bestyrelsen.

2.3.2

Det anbefales, at bestyrelsen med respekt af en eventuel udpegningsret i vedtægten sikrer en struktureret, grundig og gennemskuelig proces for udvælgelse og indstilling af kandidater til bestyrelsen.

Følger

Ved vakance supplerer bestyrelsen sig selv.

I forbindelse med nyvalg af bestyrelsesmedlemmer gennemføres en struktureret proces med opstilling af kompetenceprofiler baseret på fondens behov bl.a. for finansielle, uddelingsmæssige og personlige egenskaber. Rekruttering gennemføres med ekstern bistand. Samlet tilstræbes det, at bestyrelsen besidder et bredt spekter af relevante kvalifikationer, herunder samfundsindsigt og regional indsigt. For at tilgodese sidstnævnte tilstræbes det, at bestyrelsens medlemmer gennem bopælsforhold eller på anden måde har tilknytning til forskellige danske landsdele.

2.3.3.

Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmer udpeges på baggrund af deres personlige egenskaber og kompetencer under hensyn til bestyrelsens samlede kompetencer, samt at der ved sammensætning og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn til behovet for fornyelse – sammenholdt med behovet for kontinuitet – og til behovet for mangfoldighed i relation til bl.a. erhvervs- og uddelingserfaring, alder og køn.

Følger

Ved sammensætning og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn til mangfoldighed i henseende til alder, erhvervserfaring, uddannelsesbaggrund m.v. Bestyrelsen bestod i 2023 af otte med­lemmer. På balancedagen havde fonden en ligelig kønsfordeling i bestyrelsen svarende til en fordeling på 40/60 pct. af henholds­vis kvinder og mænd. Bestyrelsen ønsker fremad at fastholde en ligelig kønsforde­ling i bestyrelsen.

2.3.4

Det anbefales, at der årligt i ledelsesberetningen, og på den erhvervsdrivende fonds eventuelle hjemmeside, redegøres for sammensætningen af bestyrelsen, herunder for mangfoldighed, samt at der gives følgende oplysninger om hvert af bestyrelsens medlemmer:

  • den pågældendes navn og stilling,
  • den pågældendes alder og køn,
  • dato for indtræden i bestyrelsen, hvorvidt genvalg af medlemmet har fundet sted, og udløb af den aktuelle valgperiode,
  • medlemmets eventuelle særlige kompetencer,
  • den pågældendes øvrige ledelseshverv, herunder poster i direktioner, bestyrelser og tilsynsråd, inklusive ledelsesudvalg, i danske og udenlandske fonde, virksomheder, institutioner samt krævende organisationsopgaver,
  • hvorvidt den pågældende ejer aktier, optioner, warrants og lignende i fondens dattervirksomheder og/eller associerede virksomheder,
  • hvilke medlemmer, der er udpeget af myndigheder/tilskudsyder m.v., og
  • om medlemmet anses for uafhængigt.
Følger

Redegørelse for bestyrelsens sammensætning samt detaljerede oplysninger om de enkelte bestyrelsesmedlemmer fremgår både i årsrapport 2023 under ledelsens beretning samt af fondens hjemmeside.


2.3.5

Det anbefales, at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i den erhvervsdrivende fond ikke samtidig er medlemmer af bestyrelsen eller direktionen i fondens dattervirksomhed(-er), medmindre der er tale om et helejet egentligt holdingselskab.

Følger

Anbefalingen er ikke relevant, idet fonden ikke har dattervirksomheder.

2.4. Uafhængighed
2.4.1

Det anbefales, at en passende del af bestyrelsens medlemmer er uafhængige.

Består bestyrelsen (eksklusiv medarbejdervalgte medlemmer) af

  • op til fire medlemmer, bør mindst ét medlem være uafhængigt,
  • mellem fem til otte medlemmer, bør mindst to medlemmer være uafhængige, eller
  • ni til elleve medlemmer, bør mindst tre medlemmer være uafhængige og så fremdeles

Et bestyrelsesmedlem anses i denne sammenhæng ikke for uafhængig, hvis den pågældende f.eks.:

  • er, eller inden for de seneste tre år har været, medlem af direktionen eller ledende medarbejder i fonden eller en væsentlig dattervirksomhed eller associeret virksomhed til fonden,
  • inden for de seneste fem år har modtaget større vederlag, herunder uddelinger eller andre ydelser, fra fonden/koncernen eller en dattervirksomhed eller associeret virksomhed til fonden i anden egenskab end som medlem af fondens bestyrelse eller direktion,
  • inden for det seneste år har haft en væsentlig forretningsrelation (f.eks. personlig eller indirekte som partner eller ansat, aktionær, kunde, leverandør eller ledelsesmedlem i selskaber med tilsvarende forbindelse) med fonden/koncernen eller en dattervirksomhed eller associeret virksomhed til fonden,
  • er, eller inden for de seneste tre år har været, ansat eller partner hos ekstern revisor,
  • har været medlem af fondens bestyrelse eller direktion i mere end 12 år,
  • er i nær familie med eller på anden måde står personer, som ikke betragtes som uafhængige, særligt nær,
  • er stifter eller væsentlig gavegiver, hvis fonden har til formål at yde støtte til disses familie eller andre, som står disse særligt nær, eller
  • er ledelsesmedlem i en organisation, en anden fond eller lignende, der modtager eller gentagne gange inden for de seneste fem år har modtaget væsentlige donationer fra fonden.
Følger

Fondens bestyrelse skal i henhold til vedtægterne bestå af fem til ni medlemmer.

Fondens bestyrelse har i 2023 bestået af otte medlemmer, hvoraf seks anses som uafhængige.

To medlemmer anses ikke for at være uafhængige i kraft af medlemskab af fondens bestyrelse i mere end 12 år.

2.5. Udpegningsperiode
2.5.1.

Det anbefales, at bestyrelsens medlemmer som minimum udpeges for en periode på to år, og maksimalt for en periode på fire år.

Følger

Medlemmer af fondens bestyrelse udpeges for en periode på to år. Genvalg er muligt. 

2.5.2.

Det anbefales, at der for medlemmerne af bestyrelsen fastsættes en aldersgrænse, som offentliggøres i ledelsesberetningen eller på fondens hjemmeside.

Følger

Bestyrelsesmedlemmer udtræder af fondens bestyrelse i forbindelse med bestyrelsesmødet til godkendelse af fondens regnskab for det år, i hvilket de fylder 75 år.

2.6. Evaluering af arbejdet i bestyrelsen og direktionen
2.6.1.

Det anbefales, at bestyrelsen fastlægger en evalueringsprocedure, hvor bestyrelsen, formanden og de individuelle medlemmers bidrag og resultater årligt evalueres, og at resultatet drøftes i bestyrelsen.

Følger

Formandens og de individuelle bestyrelsesmedlemmers bidrag og resultater evalueres årligt med spørgeskemaer og individuelle interviews. Resultatet af evalueringen drøftes i bestyrelsen.

2.6.2.

Det anbefales, at bestyrelsen én gang årligt evaluerer en eventuel direktions og/eller administrators arbejde og resultater efter forud fastsatte klare kriterier.

Følger

Bestyrelsen evaluerer årligt direktørens arbejde og opnåede resultater. Der lægges særlig vægt på, at direktøren efterlever fondens værdier, implementerer strategierne, styrker fondens omdømme og fastholder en sund virksomhedskultur.

3. Ledelsens vederlag
3.1.1

Det anbefales, at medlemmer af bestyrelsen i erhvervsdrivende fonde aflønnes med et fast vederlag, samt at medlemmer af en eventuel direktion aflønnes med et fast vederlag, eventuelt kombineret med bonus, der ikke bør være afhængig af regnskabsmæssige resultater. Vederlaget bør afspejle det arbejde og ansvar, der følger af hvervet.

Følger

Bestyrelsen modtager et fast vederlag. Bestyrelsen forholder sig på årets første møde i lige år til vederlagsniveauet for bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsen lægger vægt på, at vederlagene er sædvanlige efter hvervets art og arbejdets omfang. Bestyrelsen forholder sig kritisk til, om vederlaget er rimeligt set i forhold til fondens interesser suppleret af en screening af vederlag i sammenlignelige fondsbestyrelser.

Direktørens vederlag fastlægges efter mandat fra bestyrelsen en gang årligt af formand og næstformand i forening.

3.2

Det anbefales, at der i årsregnskabet gives oplysning om det samlede vederlag, som hvert enkelt medlem af bestyrelsen og en eventuel direktion modtager fra den erhvervsdrivende fond og fra fondens dattervirksomheder og associerede virksomheder. Endvidere bør der oplyses om eventuelle andre vederlag, som bestyrelsesmedlemmer og en eventuel direktion modtager for udførelse af andet arbejde eller opgaver for fonden, fondens dattervirksomheder eller associerede virksomheder, bortset fra medarbejderrepræsentanters vederlag som ansatte.

Følger

Nordea-fondens bestyrelsesmedlemmer modtager et fast årligt vederlag.

Medlemmernes vederlag for regnskabsåret 2023 udgjorde:

Formand: 485 t.kr.

Næstformand: 324 t.kr.

Menige medlemmer: 193 t.kr.

Medlemmerne af Nordea-fondens investeringsudvalg modtager et fast årligt vederlag herfor. Formandens honorar udgjorde i 2023 151 t.kr. og menige medlemmers honorar udgjorde 76 t.kr.

Direktørens vederlag udgjorde i 2023: 2.874 t.kr.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.