Debatindlæg: Lad os hjælpe de unge med at realisere deres drømme

Med støtte fra Nordea-fonden Kulturhuspulje får 54 kultur- og aktivitetshuse rundt omkring i Danmark nu mulighed for sætte nye aktiviteter i søen og engagere endnu flere borgere. Særligt de unge har store planer i støbeskeen. Henrik Lehmann Andersen (adm. direktør i Nordea-fonden) giver her sit bud på, hvorfor det er så vigtigt for vores samfund, at de unge får mulighed for at realisere deres drømme.

Lad os hjælpe de unge med at realisere deres drømme

Af Henrik Lehmann Andersen, adm. direktør i Nordea-fonden. 

Mistrivsel. Ensomhed. Svage sociale relationer. For meget skærmtid. Det er nogle af overskrifterne i den fremherskende fortælling om ungdommen i Danmark, som løbende bliver udfoldet i medierne på baggrund af nye rapporter og undersøgelser.

Det er en bekymrende udvikling, som vi selvfølgelig skal tage alvorligt. Men der findes heldigvis også modfortællinger. Eksempler på, at de unge engagerer sig i vores samfund og søger fællesskabet.  

I denne uge får 54 kultur- og aktivitetshuse rundt omkring i hele Danmark en økonomisk håndsrækning - i alt 38 mio. kr. - fra Nordea-fonden, som skal give dem mulighed for at engagere endnu flere borgere og skabe nye fællesskaber rundt omkring i landet. Midlerne skal hjælpe med at realisere alt fra fællesspisninger, keramikværksteder, skateparker, mødesteder for grønne iværksættere og meget mere. Fra Ølgod i Vestjylland til Østermarie på Bornholm.

Den gode historie er, at en stor del af drivkraften og idérigdommen i de mange projekter, der nu får økonomisk støtte, netop kommer fra de unge, som har et stærkt ønske om at skabe nye fysiske mødesteder og sociale aktiviteter, som kan styrke fællesskabet og sammenholdet.

Nye mødesteder pibler frem i hele landet

Er man ung i Ringkjøbing kan man godt begynde at glæde sig til at få et nyt ungdomskulturhus, der bl.a. vil kunne rumme keramikworkshops, strikkeklub, ølbrygning og mange andre aktiviteter, der kan være med til at styrke de unges trivsel og skabe nye fællesskaber.

Ambitionerne er også store på Kulturfabrikken i Nykøbing Falster – Guldborgsund Kommunes eneste børne- og ungekulturhus – der i den kommende tid kommer til at etablere helt nye udendørs faciliteter, bl.a. en skatepark, en grafittivæg og bålplads til madlavning. Hos Ungehuset Værket i Vejle arbejdes der på at udvikle nye undervisningsforløb for unge kulturskabere (RAVAGE) og nye aktiviteter, som kan samle de unge lokalt, bl.a. en kulturbus til pop-up koncerter og fællesspisninger.

Nye projekter – udviklet af unge til unge – er også på vej i den gamle stationsbygning i Tarm (Furniture Station) og på Mors, hvor unge iværksættere fra UNG KULT vil etablere et nyt, bæredygtigt medborger- og kulturhus.  Også hos Frontløberne i Aarhus, Huset no. 7/SPIR i Herning, FRAK på Nørrebro, Arresten i Grenaa, ungdomshuset i Aalborg – og flere andre steder i landet – bliver der lige nu etableret nye mødesteder og sociale aktiviteter, der kan styrke sammenholdet hos de unge.  

Men hvorfor er det vigtigt? Og hvilken forskel gør det?

Engagement og deltagelse styrker vores demokrati

Når man som ung engagerer sig og tager et lokalt medansvar, får man samtidig trænet sin demokratiske muskel. Man bliver en del af fællesskabet. Man får nye sociale relationer. Nye venskaber. Mening og handlekraft i hverdagen. Aktiv deltagelse tjener nemlig som en god grunduddannelse i demokratisk dannelse. Det er en forudsætning for at skabe gode liv.

Hos Nordea-fonden er vi stolte af, at vi nu kan give de unge en økonomisk håndsrækning, som kan hjælpe med at forløse nogle af deres mange, ambitiøse projekter. Drivkraften og idérigdommen er stor i hele landet – og potentialet er stort. Ikke kun for de unge selv, men for hele vores samfund. 

...


Debatindlægget blev brugt i Avisen Danmark d. 19. september 2023. 

Kort og kontant

Projektnavn
Debatindlæg: Lad os hjælpe de unge med at realisere deres drømme

Få mere at vide

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.