Kommuner vil ændre børns søde vaner

Danske børn får op til fire gange mere slik og søde sager, end Fødevarestyrelsen anbefaler. Det vil ti kommuner nu lave om på.

Nu får danske familier hjælp til at skære ned på slikket

Danmark er det land i verden, hvor vi køber mest slik, og vi ligger også højt på listen, når det gælder de søde drikke. Danske børn får op til fire gange mere slik og søde sager, end Fødevarestyrelsen anbefaler i De officielle Kostråd.

Nu tager ti kommuner kampen op mod de søde vaner gennem projektet ’Er du for sød?’, som skal hjælpe familier med børn i 0.-3. klasse med at skære ned på de søde sager og søde drikke. Projektet er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet og er støttet af Nordea-fonden.

Med projektet håber vi både at skabe en bevidsthed i familierne om de søde sager, og hvor man måske kan undvære eller skære ned på dem. Men vores søde hyggekultur er meget mere end et personligt ansvar. Det handler også om de rammer, vi skaber for børnene i f.eks. skole og fritidstilbud, hvor det kan være nødvendigt at se på den mad, vi serverer, når vi skal hygge, fejre og belønne, 
siger enhedschef i Fødevarestyrelsen Anne Pøhl Enevoldsen.

Nordea-fonden støtter 'Er du for sød' med med 13,8 mio. kr., bl.a. fordi fonden har et stort fokus på at give børn og unge de bedste muligheder for at få et godt liv allerede fra den tidlige barndom.  

Der er brug for, at vi løfter i fælles flok, hvis vi for alvor skal få skabt en sundere hyggekultur i de danske børnefamilier. Når ti kommuner nu aktivt støtter op om indsatsen, så batter det for alvor – og vi kan være med til at sætte et positivt aftryk på folkesundheden. Den dagsorden vil vi gerne understøtte i Nordea-fonden,
siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef for Nordea-fonden

Myslibar i madpakken

Samtaler med sundhedsplejersken i skolen skal hjælpe familierne med at få overblik over, hvor mange snacks og søde sager, der ryger ned i løbet af en uge. Det er familierne ofte ikke bevidste om, fortæller Anne Pøhl Enevoldsen. Eksempelvis regner mange ikke myslibaren i madpakken, eftermiddagskiksen eller saftevandet til aftensmaden med. Samtidig får børnene serveret slik og kage i skolen, institutionen og hos bedsteforældrene, og netop derfor er det vigtigt også at sætte ind, hvor børnene færdes, nemlig i skole, SFO eller klub og fritidsliv.

I Vordingborg Kommune ser centerchef for Sundhed, Børn og Familie Dorrit Guttman også et behov for at sætte fokus på børns madvaner:  

Vi glæder os meget til at deltage i projektet. Forældre vil deres børn det bedste, og med projektet kan vi understøtte, at både børn og forældre får øje på de søde vaner i hverdagen,
siger Dorrit Guttman, der er centerchef for Sundhed, Børn og Familie i Vordingborg Kommune.

’Er du for sød?’ løber fra 2023-2027. De deltagende kommuner er Albertslund, Hvidovre, Tårnby, Vordingborg, Slagelse, Køge, Varde, Norddjurs, Frederikssund og Jammerbugt.

Fakta
  • DTU Fødevareinstituttet har sammen med Hvidovre Kommune kørt pilotprojektet ’Er du for sød?’.
  • Resultaterne viste, at børnenes indtag af søde sager og søde drikke faldt med 13 pct. på trods af, at værktøjerne blev afprøvet under coronanedlukningen, hvor danskernes sukkerforbrug ellers steg markant. Børn med det højeste indtag før interventionsperioden reducerede deres indtag mest.
  • Et højt indtag af søde sager og søde drikke er et problem for folkesundheden. Det bidrager med meget energi, sukker og mættet fedt, men kun med få vitaminer, mineraler og kostfibre. Det øger risikoen for overvægt, skader tandsundheden og optager pladsen for mad og drikkevarer, som bidrager med flere næringsstoffer.

Kort og kontant

Projektnavn
Er du for sød?
Projektejer

Fødevarestyrelsen

Projektperiode

2023-2027

Støttet med

13,8 mio. kr.

Få mere at vide

Sarah Risbøl Jacobsen
Presserådgiver

Fødevarestyrelsen

7227 6650

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.