God fondsledelse i Nordea-fonden (2019)
Fonden er omfattet af Anbefalingerne for god Fondsledelse, som er tilgængelige på Komitéen for god Fondsledelses hjemmeside www.godfondsledelse.dk. Skemaet viser Nordea-fondens tilgang.
Anbefaling | Følg eller forklar | Nordea-fondens tilgang | |
---|---|---|---|
1. | Åbenhed og kommunikation | ||
1.1 | Det anbefales, at bestyrelsen vedtager retningslinjer for ekstern kommunikation, herunder hvem, der kan, og skal udtale sig til offentligheden på den erhvervsdrivende fonds vegne, og om hvilke forhold. Retningslinjerne skal imødekomme behovet for åbenhed og interessenternes behov og mulighed for at opnå relevant opdateret information om fondens forhold. | Følger | Information om fonden findes på fondens hjemmeside www.nordeafonden.dk, der bl.a. indeholder oplysninger om fundats (vedtægter), seneste årsrapport, oplysninger om uddelinger, ansøgningsprocedure, governance/god fondsledelse samt organisation, herunder bestyrelsens sammensætning. Fondens forretningsorden fastlægger, at udtalelser på vegne af fonden varetages af bestyrelsesformanden eller af direktøren efter aftale med bestyrelsesformanden. Disse kan, hvor det er hensigtsmæssigt uddelegere opgaven. Fonden har desuden en af bestyrelsen fastlagt kommunikationspolitik. |
2. | Bestyrelsens opgaver og ansvar | ||
2.1. | Overordnede opgaver og ansvar | ||
2.1.1 | Det anbefales, at bestyrelsen med henblik på at sikre den erhvervsdrivende fonds virke i overensstemmelse med fondens formål og interesser mindst en gang årligt tager stilling til fondens overordnede strategi og uddelingspolitik med udgangspunkt i vedtægten. | Følger | Bestyrelsen arbejder i henhold til en forretningsorden og et årshjul, der sikrer årlig behandling af både politikker og strategier såvel som øvrige forhold bestemt af fondens fundats. Bestyrelsen fastlægger strategier for investering, uddeling, projektopfølgning, videndeling og kommunikation. Disse revideres hvert andet eller tredje år og er hvert år genstand for bestyrelsens evaluering. |
2.2. | Formanden og næstformanden for bestyrelsen | ||
2.2.1 | Det anbefales, at bestyrelsesformanden organiserer, indkalder og leder bestyrelsesmøderne med henblik på at sikre et effektivt bestyrelsesarbejde og skabe de bedst mulige forudsætninger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde enkeltvis og samlet. | Følger | Formanden indkalder, organiserer og leder bestyrelsesmøderne, bl.a. med målsætningen om at sikre et effektivt og åbent samarbejde blandt bestyrelsens medlemmer og skabe de bedst mulige forudsætninger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde enkeltvis og samlet. |
2.2.2 | Det anbefales, at hvis bestyrelsen – ud over formandshvervet – undtagelsesvis anmoder bestyrelsesformanden om at udføre særlige driftsopgaver for den erhvervsdrivende fond, bør der foreligge en bestyrelsesbeslutning, der sikrer, at bestyrelsen bevarer den uafhængige overordnede ledelse og kontrolfunktion. Der bør sikres en forsvarlig arbejdsdeling mellem formanden, næstformanden, den øvrige bestyrelse og en eventuel direktion. | Følger | Hverken formand eller øvrige bestyrelsesmedlemmer varetager driftsopgaver for fonden. |
2.3. | Bestyrelsens sammensætning og organisering | ||
2.3.1 | Det anbefales, at bestyrelsen løbende vurderer og fastlægger, hvilke kompetencer bestyrelsen skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler bestyrelsen. | Følger | Bestyrelsen forholder sig løbende til, hvilke kompetencer den skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler bestyrelsen. |
2.3.2 | Det anbefales, at bestyrelsen med respekt af en eventuel udpegningsret i vedtægten sikrer en struktureret, grundig og gennemskuelig proces for udvælgelse og indstilling af kandidater til bestyrelsen. | Følger | Ved vakance supplerer bestyrelsen sig selv. I forbindelse med nyvalg af bestyrelsesmedlemmer gennemføres en struktureret proces med opstilling af kompetenceprofiler baseret på fondens behov bl.a. for finansielle, uddelingsmæssige og personlige egenskaber. Rekruttering gennemføres med ekstern bistand. Samlet tilstræbes det, at bestyrelsen besidder et bredt spekter af relevante kvalifikationer, herunder samfundsindsigt og regional indsigt. For at tilgodese sidstnævnte tilstræbes det, at bestyrelsens medlemmer gennem bopælsforhold eller på anden måde har tilknytning til forskellige danske landsdele. |
2.3.3. | Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmer udpeges på baggrund af deres personlige egenskaber og kompetencer under hensyn til bestyrelsens samlede kompetencer, samt at der ved sammensætning og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn til behovet for fornyelse – sammen-holdt med behovet for kontinuitet – og til behovet for mangfoldighed i relation til bl.a. erhvervs- og uddelingserfaring, alder og køn. | Følger | Ved sammensætning og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn til mangfoldighed i henseende til alder, erhvervserfaring, uddannelsesbaggrund m.v. Nordea-fonden ønsker repræsentation af begge køn i bestyrelsen og tilstræber, at der er mindst to medlemmer af hvert køn repræsenteret i bestyrelsen. Ved udgangen af 2019 er hvert køn repræsenteret med mindst 3 medlemmer. |
2.3.4 | Det anbefales, at der årligt i ledelses-beretningen, og på den erhvervsdrivende fonds eventuelle hjemmeside, redegøres for sammensætningen af bestyrelsen, herunder for mangfoldighed, samt at der gives følgende oplysninger om hvert af bestyrelsens medlemmer:
| Følger | Redegørelse for bestyrelsens sammensætning samt detaljerede oplysninger om de enkelte bestyrelsesmedlemmer fremgår både i årsrapport 2019 under ledelsens beretning samt af fondens hjemmeside. |
2.3.5 | Det anbefales, at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i den erhvervsdrivende fond ikke samtidig er medlemmer af bestyrelsen eller direktionen i fondens dattervirksomhed (-er), medmindre der er tale om et helejet egentligt holdingselskab. | Følger | Anbefalingen er ikke relevant, idet fonden ikke har dattervirksomheder. |
2.4. | Uafhængighed | ||
2.4.1 | Det anbefales, at en passende del af bestyrelsens medlemmer er uafhængige. Består bestyrelsen (eksklusiv medarbejdervalgte medlemmer) af op til fire medlemmer, bør mindst ét medlem være uafhængigt. Består bestyrelsen af mellem fem til otte medlemmer, bør mindst to medlemmer være uafhængige. Består bestyrelsen af ni til elleve medlemmer, bør mindst tre medlemmer være uafhængige og så fremdeles. Et bestyrelsesmedlem anses i denne sammenhæng ikke for uafhængig, hvis den pågældende:
| Følger | Fondens bestyrelse skal i henhold til vedtægterne bestå af fem til ni medlemmer. Fondens bestyrelse har i 2019 bestået af otte medlemmer, hvoraf seks anses som uafhængige. Et medlem anses ikke for at være uafhængig i kraft af medlemskab af fondens bestyrelse i mere end 12 år. Et medlem anses ikke for at være uafhængig i kraft af et tidligere ansættelsesforhold i Nordea Bank Abp (ansættelsesforholdet ophørte i juni 2018) samt et nuværende engagement i bestyrelsen for et datterselskab i Nordea-koncernen. |
2.5. | Udpegningsperiode | ||
2.5.1. | Det anbefales, at bestyrelsens medlemmer som minimum udpeges for en periode på to år, og maksimalt for en periode på fire år. | Følger | Fondens bestyrelse udpeges for en periode på to år. Genvalg er muligt. |
2.5.2. | Det anbefales, at der for medlemmerne af bestyrelsen fastsættes en aldersgrænse, som offentliggøres i ledelsesberetningen eller på fondens hjemmeside. | Følger | Bestyrelsesmedlemmer udtræder af fondens bestyrelse i forbindelse med bestyrelsesmødet til godkendelse af fondens regnskab for det år, i hvilket de fylder 75 år. |
2.6. | Evaluering af arbejdet i bestyrelsen og direktionen | ||
2.6.1. | Det anbefales, at bestyrelsen fastlægger en evalueringsprocedure, hvor bestyrelsen, formanden og de individuelle medlemmers bidrag og resultater årligt evalueres, og at resultatet drøftes i bestyrelsen. | Følger | Formandens og de individuelle bestyrelsesmedlemmers bidrag og resultater evalueres årligt med spørgeskemaer og individuelle interviews. Resultatet af evalueringen drøftes i bestyrelsen. |
2.6.2. | Det anbefales, at bestyrelsen én gang årligt evaluerer en eventuel direktions og/eller administrators arbejde og resultater efter forud fastsatte klare kriterier. | Følger | Bestyrelsen evaluerer årligt direktørens arbejde og opnåede resultater. Der lægges særlig vægt på, at direktøren efterlever fondens værdier, implementerer strategierne, styrker fondens omdømme og fastholder en sund virksomhedskultur. |
3. | Ledelsens vederlag | ||
3.1.1 | Det anbefales, at medlemmer af bestyrelsen i erhvervsdrivende fonde aflønnes med et fast vederlag, samt at medlemmer af en eventuel direktion aflønnes med et fast vederlag, eventuelt kombineret med bonus, der ikke bør være afhængig af regnskabsmæssige resultater. Vederlaget bør afspejle det arbejde og ansvar, der følger af hvervet. | Følger | Bestyrelsen modtager et fast vederlag. Bestyrelsen forholder sig på årets første møde i lige år til vederlagsniveauet for bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsen lægger vægt på, at vederlagene er sædvanlige efter hvervets art og arbejdets omfang. Bestyrelsen forholder sig kritisk til, om vederlaget er rimeligt set i forhold til fondens interesser suppleret af en screening af vederlag i sammenlignelige fondsbestyrelser. Direktørens vederlag fastlægges en gang årligt af formand og næstformand i forening. |
3.2 | Det anbefales, at der i årsregnskabet gives oplysning om det samlede vederlag, hvert medlem af bestyrelsen og en eventuel direktion modtager fra den erhvervsdrivende fond og fra andre virksomheder i koncernen. Endvidere bør der oplyses, om eventuelle andre vederlag som bestyrelsesmedlemmer, bortset fra medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen, modtager for varetagelsen af opgaver for fonden, dattervirksomheder af fonden eller tilknyttede virksomheder til fonden. | Følger | Nordea-fondens bestyrelsesmedlemmer modtager et fast årligt vederlag. Medlemmernes vederlag for regnskabsåret 2019 udgjorde: Formand: 532 t.kr. Næstformand: 356 t.kr. Menige medlemmer: 212 t.kr. Direktørens vederlag udgjorde: 2.255 t.kr. |