Sammen med børnehavebørn og pædagoger vil projektet undersøge den lokale arkitektur i børnenes nærområde og sætte ord på oplevelserne. Projektet ønsker at vise de mange muligheder, der findes for at tilbyde oplevelser med arkitektur.
Arkitektur er for alle. Også for børn. Men der er brug for mere arkitekturformidling i børnehøjde. Og det kommer der de næste to år, hvor tusindvis af børnehavebørn skal føle, røre og sanse arkitektur.
Hvorfor støtter vi
Nordea-fonden støtter projektet, som hjælper flere børn godt på vej gennem nære arkitekturoplevelser. Det ambitiøse projekt er med til at stimulere børns naturlige lyst til at lege med fysiske rum, design og byggematerialer.
Arkitektur i børnehøjde
Dansk Arkitektur Center og Utzon Center samarbejder om et toårigt projekt, hvor 6.000 børn kommer til at møde arkitekturen. Og hvor 250 pædagoger uddannes til at gennemføre et forløb om arkitektur.
Over to år (2022-2024) besøger Dansk Arkitektur Center og Utzon Center fem kommuner fordelt over Nordjylland og Sjælland (Ishøj Kommune, Rudersdal Kommune, Helsingør Kommune, Jammerbugt Kommune og Ålborg Kommune), og er med til at facilitere de første arkitekturmøder med 250 pædagoger og ca. 6.000 børn.
Projektets mål er at uddanne daginstitutionernes pædagoger til at tilrettelægge og facilitere arkitektur-ture i lokalområdet for sammen med deres børnegrupper at gå på opdagelse i deres nærmiljø. Her skal blikket skærpes på de fysiske rammer, og oplevelserne skal skabe grobund for en sproglig udvikling og et sanseligt møde med det byggede miljø. Projektet ønsker at vise de mange muligheder, der findes for at tilbyde oplevelser med arkitektur – også den arkitektur, der er lige om hjørnet, og som er en del af børnenes hverdag, hvor de i øvrigt er eksperter. Børnene skal opleve, at Danmark er et mulighedsrum af arkitekturoplevelser!
Projektets fire faser
Arkitekturen former børns hverdag
Skal vi lege arkitektur? Det er nok ikke et spørgsmål, som mange børnehavebørn stiller.
Men faktisk leger de allerede arkitektur. Uden at vide det. Det kan være med tæpper og puder, som de bruger til at lave en hule, der er menneskets første bolig. Eller i sandkassen, hvor de små arkitekter laver snirklede veje i sandet. Arkitektur er en naturlig del af børns leg i børnehaven, og alle børn har relationer til rum.
For vi er alle omgivet af arkitektur. Bygninger og bymiljø former både voksne og børns hverdag, men mange af os glemmer, hvor stor betydning arkitekturen har for os i det daglige. Arkitektur påvirker os, vores adfærd og velbefindende. Arkitekturens funktionalitet, materialer, lys, farver, rum og størrelse påvirker os og det liv, vi lever indendørs, men i høj grad også i byens rum. Og det er dét, som projektet sætter fokus på, når børnene skal ud at sanse arkitektur i deres nærmiljø.
Der arbejdes overordnet med fem temaer, når Dansk Arkitektur Center og Utzon Center ruller ud i daginstitutionerne fra efteråret 2022; form, farve, materiale, rum og skala.
Projektet vil udvikle og teste et rådgivningstilbud til forældre og pårørende til unge i alderen 12-25 år, som oplever forskellige grader af mistrivsel.
Nyhedsbrev
Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'
Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke.
Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.