Hoppeline
Vuggestue- og børnehavebørn tumler, leger, fortæller og lærer med projektet Hoppeline, der er gratis for alle daginstitutioner i Danmark.
Hjertet i projekt Hoppeline er fysisk aktiverende fortællinger, som har til hensigt at understøtte pædagogers arbejde med at gøre den legende bevægelsesglæde til bærende element i voksenstyret bevægelsesaktivitet.
Leg og bevægelse fra barnsben er afgørende for gode motionsvaner resten af livet. Evaluering viser, at Hoppeline er et relevant, nemt og sjovt værktøj. Derfor vi glade for, at tusindvis af små børn får styrket deres motoriske evner.
Bevægelsesglæde til børn
Hoppeline er et sundhedsfremmende projekt arrangeret af Det Nationale Videncenter KOSMOS/UC SYD.
Hjertet i projekt Hoppeline er fysisk aktiverende fortællinger, som har til hensigt at understøtte pædagogers arbejde med at gøre den legende bevægelsesglæde til bærende element i voksenstyret bevægelsesaktivitet. Hoppelinefortællingerne er målrettet vuggestue- og børnehavebørn.
Nordea-fonden støttede projektets første periode, hvor Hoppeline blev udbudt til børnehaver. Omkring 1.100 danske børnehaver bruger i dag Hoppelines aktive fortællinger, musik, tegninger og visuelle univers.
Med en ny projektstøtte fra Nordea-fonden kommer tilbuddet også til at omfatte de 1-3-årige vuggestue- og dagplejebørn.
"Leg og bevægelse fra barnsben er afgørende for gode motionsvaner resten af livet. Evalueringen viser, at Hoppeline er et relevant, nemt og sjovt værktøj. Derfor vi glade for, at tusindvis af de helt små nu også får styrket deres motoriske evner," siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.
Alle børn skal lege med
1. juli 2018 trådte en ny lov om dagtilbud i kraft. Den fokuserer på leg, børnefællesskab og læring i bred forstand.
"Disse toner passer fint sammen med det pædagogiske værdigrundlag i Hoppeline. Vi vil skabe et materiale, som lægger op til at give børn medbestemmelse og muligheder for at deltage i fælles bevægelsesaktivitet på mange forskellige måder," siger Lise Hostrup Sønnichsen, projektleder i Hoppeline og lektor på professionshøjskolen UC SYD, der driver projektet og også selv uddanner pædagoger.
Mere bevægelse i uderummet
Hoppelines fortællinger og visuelle univers er tænkt som en ramme, der giver plads til fleksibilitet og pædagogisk kreativitet, og som kan tilpasses lokale forhold. Der kommer nyt materiale hvert forår, som er beregnet til at holde til at være ude i vind og vejr.
"Vi vil gerne bidrage til, at uderummet bliver brugt mere til fælles bevægelsesaktiviteter, som efterfølgende kan inspirere børnenes egne lege og skabe fællesskab i børnegruppen. Med vores univers får pædagogisk personale en invitation til at tage uderummet i brug på en ny måde," siger Lise Hostrup Sønnichsen.
150 studerende, blandt andet fra UC SYD’s pædagoguddannelse, har indtil videre været involveret i arbejdet med Hoppeline. To pædagoguddannelser tilbyder eksempelvis de studerende et kursus i at anvende materialet, inden de skal i praktik, og Lise Hostrup Sønnichsen håber at få flere uddannelser i landet med.
Kort og kontant
Professionshøjskolen UC SYD
4,6 mio. kr.
4,6 mio. kr.
Få mere at vide
UC SYD
72662047