Bevæg dig for livet

I 2025 skal 50 pct. af danskerne være medlem af en idrætsforening og 75 pct. fysisk aktive. 'Vision 25-50-75, Bevæg dig for livet' vil gøre Danmark til verdens mest idrætsaktive nation i 2025.

Hvad er formålet

DIF og DGI arbejder i fællesskab frem mod opfyldelsen af en ny, ambitiøs vision for dansk idræt: Vision 25-50-75. Målet med visionen er at få 600.000 flere danskere til at dyrke idræt og motion i år 2025. Målsætningen er, at 50 procent af danskerne er medlem af en idrætsforening, og 75 procent af befolkningen er fysisk aktive. Ved opstarten af projektet var status, at 41 procent af befolkningen var medlem af en idrætsforening og 68 procent var idrætsaktive.

Hvorfor støtter vi

Selvom vi er et lille land, kan vi godt tænke stort. I en stærk alliance vil vi i løbet af de næste 10 år gøre Danmark til verdensmester i breddeidræt. Vi vil gøre Danmark til et foregangsland inden for den folkelige idræt, hvor tre ud af fire danskere motionerer, og hvor de fleste gør det i fællesskab med andre. Bevæg dig for livet er et kolossalt boost til danskernes livsglæde.

75 procent af danskerne skal være fysisk aktive

Nordea-fonden og TrygFonden indgår i et tæt partnerskab med DIF og DGI om at realisere de to idrætsorganisationers Vision 25-50-75, Bevæg dig for livet.

Fra løb til floorball

Analyse har vist, på hvilke områder et samarbejde vil give effekt i forhold til at skabe flere idrætsaktive danskere. I første bølge er det løb, cykling, floorball, håndbold og badminton, der sætter gang i konkrete initiativer.

Initiativer på andre idrætsområder kommer løbende med, og der arbejdes derudover tværgående med skolereformen, idrættens fysiske rammer, samarbejdet med kommunerne og senioridræt.

Visionens målsætning er, at 75 procent af danskerne i 2025 skal dyrke idræt, og at 50 procent af befolkningen skal dyrke idræt i en forening. Nordea-fonden bidrager med 48 mio. kr. og TrygFonden med 46 mio. kr. i de kommende tre år – altså 94 mio. kr. i alt. I samme periode bidrager DIF og DGI også med mange millioner kroner. 

Der er dermed tale om den største partnerskabsaftale i dansk idræts historie.

Bevægelse, fællesskab og nye ideer til at dyrke idræt og motion

Målet med Bevæg dig for livet er at sætte Danmark i bevægelse, motivere til fællesskab og skabe nye ideer til at dyrke idræt og motion.

”Selvom vi er et lille land, kan vi godt tænke stort. I en stærk alliance vil vi i løbet af de næste 10 år gøre Danmark til verdensmester i breddeidræt. Vi vil gøre Danmark til et foregangsland inden for den folkelige idræt, hvor tre ud af fire danskere motionerer, og hvor de fleste gør det i fællesskab med andre. Bevæg dig for livet er et kolossalt boost til danskernes livsglæde,” siger Mogens Hugo, bestyrelsesformand i Nordea-fonden.

Han bliver suppleret af TrygFondens bestyrelsesformand, Jørgen Huno Rasmussen:

”4.500 mennesker dør i Danmark årligt, fordi de er fysisk inaktive, og 46.500 inaktive danskere bliver ramt af langvarig belastende sygdom. Vi ved, at idræt udover at forebygge sygdom og for tidlig død også kan bruges som regulær behandling af mennesker med kroniske sygdomme. Endelig ved vi, at positive sociale fællesskaber – som dem man møder i idrætten – skaber større livskvalitet og er livsforlængende. Derfor har dette projekt så stort et potentiale.”

10 års idrætsindsats

Bevæg dig for livet-visionen er en 10-årig idrætsindsats, der startede i 2015 som et partnerskab mellem DGI, DIG, Trygfonden og Nordea-fonden, hvor de to fonde hver støttede visionen med 30 mio. kr. i årene 2015, 2016 og 2017. 

I 2018 udvidede fondene støtten med 94 millioner kr. til yderligere tre års indsats. Det er et løft fra den foregående periode og markerer, at indsatsen styrkes for at få flere danskere til at blive idrætsaktive.

I de første år har Bevæg dig for livet resulteret i en række nye motionskoncepter såsom familietennis og gå- og løbekonceptet GoRun. Det har medvirket til en medlemsfremgang i samarbejdets 10 idrætter. Samtidig arbejdes der strategisk med kommuner og civilsamfundsorganisationer som Friluftsrådet om at skabe bedre rammer for idrætslivet landet rundt.

Danskerne er positive 

En undersøgelse, Wilke har foretaget for DIF og DGI, viser, at 95 procent af danskerne er positive over for visionen, og 82 procent af lederne i idrætsforeningerne vurderer, at visionen kan få flere danskere til at være idrætsaktive.

”Jeg synes, det er meget positivt, at både befolkningen og idrætsforeningerne tror på, at visionen gør en forskel. Det er jo vores ambition at skabe en national bevægelse, hvor både idrætsforeninger, kommuner, ministerier og kommercielle idrætsudbydere bakker op,” siger Birgitte Nielsen, som er næstformand for DGI og deler formandsposten for DIF og DGI’s visionsgruppe med DIF’s næstformand Preben Staun.

Opbakning fra kronprinsen

På pressemødet i Fremad Valbys lokaler i Valby 24. marts gav løb, cykling og floorball smagsprøver på de nye aktiviteter for pressen, de inviterede gæster og H.K.H. Kronprins Frederik, der selv er meget interesseret i idræt og er medlem af den internationale olympiske komité.

”Med vision 25-50-75 lanceres en ambitiøs målsætning, der skal gøre Danmark til verdens mest idrætsaktive nation. Visionen er til for at erindre alle, aktive som inaktive, om, at idræt og motion er sjovt, det byder på socialt samvær, personlig velvære, og giver overskud både fysisk og psykisk. Det er en opfordring til alle danskere om at udforske glæden ved at bruge sin fysik gennem idræt og motion. Uanset om det er motionsløb, floorball, cykling, stavgang eller noget helt femte,” udtaler H.K.H. Kronprins Frederik


Kontakt

none

Lene Rydal Jørgensen

Seniorprojektkonsulent
4070 3796

Kort og kontant

Projektnavn
Bevæg dig for livet
Projektejer

DGI & DIF

Projektperiode
2015-2025
Støttet med

78 mio. kr.

Få mere at vide

Simon Larsen
Programleder

2134 6633

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.