Skolemad øger trivslen, når eleverne står for frokosten
Mange elever er sultne og har svært ved at koncentrere sig i eftermiddagstimerne. Men skolemad på menukortet gavner fællesskabet, øger koncentrationen og glæden ved at gå i skole, viser ny undersøgelse af to-årigt projekt støttet af Nordea-fonden.
Fælles måltider giver fællesskab
Når eleverne finder tang i vandkanten eller ser den økologiske landmand male kornet til mel og bagefter selv tilbereder frokosten til alle skolens elever, så får de ikke bare større viden om sundhed.
Udfordringerne i køkkenet gavner også fællesskab og trivsel i klassen og i skolen.
Det viser en ny undersøgelse som Danmarks Evalueringsinstitut har foretaget for University College Lillebælt og Nordea-fonden.
"Elevernes motivation for at gå i skole øges, når de deltager og har indflydelse på planlægning, tilberedning og servering af mad til fælles måltider," fortæller ph.d. Dorte Ruge fra UC Lillebælt, der over en to-årig periode har fulgt elever fra fem folkeskoler, som har integreret tilberedning af sund skolemad i undervisningen.
”Vores undersøgelse viser, at op til 60 procent af eleverne er sultne og har svært ved at koncentrere sig i eftermiddagstimerne. Vi ved fra både lærere og elever, at færre går sukkerkolde, når elever og lærere spiser frokost sammen. Der er for mange elever, der er sultne,” siger Dorte Ruge.
Hun mener, at der er meget at hente på en læringsdagsorden ved at lade eleverne tilberede mad og spise sammen, fordi eleverne er bedre til at koncentrere sig.
I de fleste skoler er der ingen madordning, og frokosten er lagt an på at eleverne har mad med hjemmefra. I mange skoler er det ifølge Dorte Ruge almindeligt at sætte en film på, mens eleverne spiser. Og det er uheldigt.
”Det er ikke skærmtid eleverne mangler. Vores undersøgelser viser, at det har betydning for det sociale sammenhold at spise uforstyrret sammen, og mange benytter lejligheden til at få talt om nogle tanker, de ellers ikke deler. Det gælder også i forhold til lærerne.”
Lokal mad på fem skoler
Projektet går under navnet LOMA, som er en forkortelse for lokal mad og indikerer at besøg hos lokale fødevareproducenter og tilberedning af lokale råvarer har en vigtig plads i projektet.
299 elever har svaret på spørgeskema før og efter forløbet, og siden har Danmarks Evalueringsinstitut gransket projektet.
Konklusionen i evalueringen er, at eleverne både får et fagligt og et socialt udbytte, og det understøttes blandt andet af interviews med lærere og elever.
På Nymarksskolen i Svendborg, som var den første skole i projektet, har man gjort LOMA-konceptet til en integreret del af skolen.
"På vores skole er elever med i LOMA hver dag, hvor de sammen med køkkenpersonalet laver 350 sunde måltider til kammerater og lærere," fortæller Birgit Villebro, der er skoleleder på Nymarkskolen.
Konceptet kan tilpasses skolen
Vidt forskellige skoler har deltaget og projektet viser, at det kan tilpasses den enkelte skoles virkelighed, elevgrundlag og arbejdsformer.
Der er eksempelvis stor forskel på køkkenfaciliteterne på de enkelte skoler, og nogle har lang vej hen til de nærmeste lokale producenter. Sådan har det også været for de deltagende skoler, som har været gode til at finde alternative løsninger,
"Når eleverne laver mad og spiser sammen, får de rammen til et sundt fællesskab forærende. Samtidig får de konkret viden om, hvor fødevarerne kommer fra og hvordan de kan bruges i madlavningen. Det er en vigtig erfaring, som vi tror, eleverne også kan have glæde af senere i livet,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, der støtter gode liv.
Han håber, at erfaringerne fra LOMA-projektet kan inspirere andre skoler, der går med overvejelser om at lade eleverne lave skolemad sammen.
Kontakt
LOMA-projektet: ph.d. Dorte Ruge, 2890 9056
Nymarkskolen: Skoleleder Birgit Villebro, 2330 8350
Kort og kontant
University College Lillebælt (UCL)
Dorte Ruge
7,4 mio. kr.
8,5 mio. kr.
Få mere at vide
University College Lillebælt (UCL)
2890 9056