Populære skolehaver fordobles

Mere end 10.000 elever prøvede i 2016 at så, dyrke, høste, tilberede og spise grøntsager i Haver til Mavers 20 skolehaver. Ny støtte på 15 millioner kroner fra Nordea-fonden skal fordoble antallet af skolehaver inden udgangen af 2019.

Piger ordner grøntsager

Haver til Mavers skolehaver har succes med at omsætte det at så, dyrke, høste, tilberede og spise grøntsager til eksperimenterende læringsrum for folkeskolens fag. Nu fordobles antallet af skolehaver fra 20 til 40 med 15 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden. Foto: Haver til Maver. 

20 nye skolehaver iværksættes

Haver til Maver


  • Haver til Mavers kulinariske skolehavekoncept startede i 2006 i samarbejde mellem Aarstiderne og Fredensborg Kommune. På baggrund af de gode erfaringer voksede en vision fra foreningen Haver til Maver om, at skolehavekonceptet af samme navn blev udbredt til hele landet.
  • Der er 20 kulinariske skolehaver. Derudover findes en række aktører, som arbejder inspireret af Haver til Mavers skolehavekoncept som en del af deres lokale skole og dagtilbud.
  • Kommunerne Fredensborg, Gentofte, og Furesø arbejder sammen med Haver til Maver om at bruge de lokale skolehaver strategisk over for en bredere gruppe af borgere. Fx i Furesø Kommune, hvor skolehaverne er en del af en samlet miljøindsats, og hvor kommunen ønsker at åbne skolehaver mod andre borgere for at bidrage med en helhedsorienteret miljøforståelse og jord-til-bord tankegang. 

Arbejdet med at fremme børn og unges jord-til-bord-forståelse som en del af deres uddannelse og dannelse er nu en landsdækkende og etableret realitet.

I tæt samarbejde med den almennyttige forening Haver til Maver har 20 lokale skolehaver succes med at omsætte det at så, dyrke, høste, tilberede og spise grøntsager til eksperimenterende læringsrum for folkeskolens fag. Alene i 2016 fik mere end 10.000 elever jord under neglene i de 20 skolehaver. 

Nordea-fonden har støttet Haver til Mavers udbredelse i perioden 2014-16 og støtter nu med yderligere 15 millioner kr. for at sikre forankringen af eksisterende skolehaver og samtidig fordoble antallet af skolehaver; men også for at etablere et foreningsliv for skolehaver i Danmark.


”Skolehaverne har vist sig som en klar succes. Tusindvis af børn oplever glæden ved at dyrke, lave og smage mad sammen. Derfor er vi stolte over at være med til at skrue op for blusset, så endnu flere børn - og nu også voksne - kan tage del i de gode oplevelser,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

I Haver til Mavers nye projektperiode bliver der særligt fokus på at klæde endnu flere folkeskolelærere på til at bruge skolehaven som et ekstra klasselokale og på at understøtte haverne med digitale læringsforløb. Målet er, at der ved udgangen af 2019 er i alt 40 Haver til Maver-skolehaver rundt i landet.

Forskning om skolehaver


Forskere fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet har både i 2008 og nu i 2016 fulgt børn og unge i Haver til Mavers skolehaver.

Den nyeste evaluering konkluderer, at Haver til Maver-konceptet nu er landsdækkende, og det er lykkedes at udbrede skolehaver rundt i landet. Skolehaverne er også en oplagt arena for elevernes sociale kompetenceudvikling, og det konkluderes, at havearbejdet og udemadlavning fremmer elevernes trivsel, selvværd og rummelighed over for hinanden. Og trivslen fremmer deres lyst til at lære og omvendt. Adspurgte forældre er yderst tilfredse med deres børns deltagelse i skolehaverne.

Se hele evalueringen her: http://havertilmaver.dk/skolehaver/forskning/evaluering-haver-maver-2016/

Skolehaver som unikt læringsrum

Med skolehaver rykker klasseværelserne for alvor ud under åben himmel og giver mulighed for at tænke klassiske undervisningsfag på helt nye måder.

“Vi har på 10 år været med til at udvikle et undervisningstilbud, der kan lege læring ind i livet, og vi har erfaret, hvordan lokale initiativer i hele landet tager det til sig og udbreder det til flere børn. I 2016 stod ’Haver til Maver’ på 10.000 elevers skoleskemaer, og vi tror på, at endnu flere børn vil have glæde af og lyst til at mærke naturen, haven og maden som en platform for fag som natur/teknologi og madkundskab, og også dansk og matematik,” siger leder af foreningen Haver til Maver, Tove Preisler.

Forskere ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, konkluderer, at trivsel og sociale kompetencer er hele grundlaget for, at skolehaven kan noget andet end de traditionelle klasseværelser. Den tætte kontakt til natur, dyrkning og mad er afgørende for den enkelte elevs velbefindende og sundhed.

Skolehaver som en forankret vision for Furesø Kommune

I Furesø Kommune blev den første skolehave anlagt i Farum i 2014, og siden har kommunen etableret skolehaver på skoler, i daginstitutioner og som et centralt undervisningstilbud på en økologisk mark i Stavnsholt.

“På kort tid har vi opnået at få bredde på initiativet. I dag har vi foruden skolehaver også kantinehaver og madkundskabshaver. Visionen er, at alle skoleelever mindst én gang i deres skoletid oplever og lærer i gennem et undervisningsforløb i De Økologiske Skolehaver i Furesø,” fortæller Stine Rahbek Pedersen, ambassadørkoordinator i Natur- og Miljøafdelingen ved Center for By og Miljø i Furesø Kommune.

Skolehaverne understøtter Furesø Kommunes ønske om at åbne skolen i forhold til det omgivende samfund, hvor børnene tilegner sig læring uden for skolens fysiske rammer. 

Kort og kontant

Projektnavn
Skolehaver
Projektejer

Haver til Maver

Projektperiode

Marie Sainabou Jeng

Støttet med

15 mio. kr.

Få mere at vide

Marie Sainabou Jeng
Presse og kommunikation

Haver til Maver

26147260

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.