Undersøgelse: Fritidsaktiviteter kan løfte unges livstilfredshed

Danske unge har en livstilfredshed, der er lavere end befolkningens som helhed. Dermed adskiller vi os fra næsten alle andre lande i Europa. Den gode nyhed er, at vi nu ved, at vi relativt hurtigt kan øge unges tilfredshed med livet, konkluderer Institut for Lykkeforskning i ny undersøgelse.

12 % stigning i unges livstilfredshed 

Konference om det gode, unge liv

Nordea-fonden inviterer til konference om det gode, unge liv i København 7. november 2017.

På konferencen offentliggøres resultaterne fra Institut for Lykkeforsknings undersøgelse, hvor unge deltagere i fire forskellige slags fritidsaktiviteter er fulgt i halvandet år. 

Selvom Danmark normalt ligger i toppen af internationale livstilfredshedsmålinger, så er Danmark er et af de få lande i Europa, hvor unge oplever lavere tilfredshed med livet end gennemsnittet af befolkningen.

Den gode nyhed er imidlertid, at det er muligt med relativt enkle midler at forbedre livstilfredsheden hos unge. Det viser en ny undersøgelse, som Institut for Lykkeforskning har foretaget for Nordea-fonden.

Instituttet har fulgt fire vidt forskellige landsdækkende fritidsaktiviteter over en periode på næsten halvandet år for at undersøge, om det kan lade sig gøre at løfte unges tilfredshed med livet.

”Og hovedkonklusionen er, at ja, det kan lade sig gøre over en relativt kort periode at fremme gode unge liv. Deltagernes tilfredshed med livet er steget 12 procent, og det synes jeg er imponerende,” siger Meik Wiking, direktør i Institut for Lykkeforskning.

Undersøgelsen viser, at 55 procent af de unge oplever øget livskvalitet efter at have deltaget i fritidsaktiviteterne.

Fællesskab frem for konkurrence

Undersøgelsen

Læs undersøgelsen fra Institut for Lykkeforskning: Det gode, unge liv - hvordan fremmer vi det.

7 indsigter fra undersøgelsen fra Institut for Lykkeforskning.

"Vi kan konkludere, at aktiviteterne har formået at skabe et stærkt fællesskab mellem de unge, hvor de ikke er bange for at åbne op for at tale om svære emner eller om fiaskoer. Når de unge bliver bevidste om, at de andre deltagere gennemgår lignende udfordringer, skaber det en grobund for at finde støtte i hinanden, og den indbyrdes konkurrence unge imellem erstattes således af et fællesskab. Alt i alt er det med til at skabe en større livstilfredshed," siger Meik Wiking, direktør fra Institut for Lykkeforskning.

De unge i undersøgelsen havde ved aktiviteternes start generelt en lavere livstilfredshed end befolkningen som helhed, og en del unge er udfordret af ensomhed, mistrivsel og manglende mål i livet.

"I projekterne bliver de unge ikke betragtet som mærkelige, hvis de bøvler med psykiske udfordringer, og de bliver ikke set ned på, hvis de har problemer i skolen eller med sociale relationer. Tværtimod bliver psykiske og sociale udfordringer italesat som velkendte aspekter af livet," fortæller Meik Wiking, der peger på, at projekterne betjener sig af enkle greb, som relativt nemt lader sig overføre til andre ungdomsmiljøer.

Enkle greb virker

Et eksempel på et helt enkelt greb er fra rollespilsaktiviteten Orkerne Kommer, der sørger for, at der er en ekstra stol om bordet eller hul i rundkredsen, så udenforstående altid kan få plads i fællesskabet. Rollespillerne har desuden fast tradition for at hilse på hinanden og give hånd, og projektleder Anders Berner har en deltagerliste, han krydser af.

”Vi vil gerne være sikre på, at vi har haft en meningsfuld samtale med alle deltagere, og at alle føler, de er blevet mødt. Tit er nogle af de unge generte og gemmer sig lidt, men ved at krydse af overser vi ikke nogen,” fortæller Anders Berner.

Nordea-fonden håber, at rapporten kan være med til at inspirere andre aktører i miljøer, hvor unge færdes.

"Undersøgelsen viser, at det kan lade sig gøre at fremme det gode liv, og den skal ses som en invitation til en dialog om, hvordan vi kan skabe endnu bedre rammer for det gode liv blandt unge i Danmark. Det er bekymrende, at mange unge bakser så meget med livet, og det vil vi gerne tage et medansvar for at gøre noget ved. Via erfaringer fra projekterne anviser vi nogle mulige løsninger, som vi håber kan være med til at inspirere andre," siger direktør Henrik Lehmann Andersen, Nordea-fonden.

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.

Kontakt

  • Meik Wiking, direktør, Institut for Lykkeforskning, wiking@lykkeforskning.dk, 6170 7988 - er ansvarlig for rapporten.
  • Mulig ekspertkilde, ikke involveret i rapporten: Niels Ulrik Sørensen, forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet, ns@learning.aau.dk, 2384 6031
  • Tine Wickers, kommunikationschef, Nordea-fonden, tw@nordeafonden.dk, 2840 8480
  • Orkerne Kommer:
    • Projektansvarlig Anders Berner, agberner@gmail.com, 5057 3390
    • Case: Christian Guldberg, 18 år, Søborg, 4061 9467. Han følte meningsløshed og svært ved at finde en plads i fællesskabet. Efter Projektet har han kastet sig ud i at gøre livet lettere for andre unge i rollespilsmiljøet. Og arrangerer blandt andet ture, er soldat i Imperiet-hær, holder oplæg og sætter tiltag i gang for at skabe flere rum for unge.
    • Case: Frederikke B. Høyer, 22 år, Århus, 5369 5918. Har meget høje forventninger til selv og vil gerne præstere på alle områder. Er ’over-achiever’, men har fået mere ro om egne præstationer. Har haft udfordringer i andre fællesskaber, men har i dag mange venner og en kæreste i rollespilmiljøet.
    • Case: Freja Lunau, 18 år, Hobro 2971 2209. Droppede ud af uddannelsessystemet efter at være ramt af stress, men har fået nyt mod på livet efter at være inkluderet i fællesskabet omkring Orkerne kommer.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.