Formidling i det fri
Flere danskere søger ud i det fri, og med god formidling kan oplevelsen blive endnu bedre. Her har vi samlet inspiration fra og til organisationer, der arbejder med feltet.
Inspirationskatalog: Analog og digital natur- og kulturformidling
Hvordan ser landskabsformidling anno 2020 ud? Og hvad bør man overveje, før man designer sin formidlingsindsats?
Københavns Universitet og Museernes Videnscenter for Digital Formidling (MMEx) har udarbejdet et inspirationskatalog og en tjekliste med støtte fra Nordea-fonden med fokus på natur- og kulturformidling, som foregår ude i landskabet.
Målet er, at kataloget kan øge opmærksomheden om centrale problemstillinger og overvejelser, som bør gøres, når formidlingsprojekter igangsættes. Fokus er på analog og digital formidling samt på en lang række cases, der giver inspiration på tværs af sektorer. Som supplement kan tjeklisten fungere som strukturerede overvejelsespunkter, når du skal træffe konkrete valg for din formidling i landskaber.
I videoen fortæller forfatter Maja Steen Møller, landskabsarkitekt og PhD ved KU, mere om kataloget.
Netværksmøde: Landskabsformidling
27. januar 2021 deltog 22 udvalgte aktører, der alle arbejder med formidling af natur og kultur i stedsspecifikke landskabsområder i Danmark, på et video-netværksmøde om landskabsformidling.
De vigtigste pointer fra netværksmødet ift. god landskabsformidling, der kan bidrage til at få flere ud i det fri, er opsummeret herunder.
Klik på de enkelte emner for at folde ud.
- Skab lokalt ejerskab til projektet
-
- Inddrag frivillige i projektet: F.eks. med formidling, naturpleje m.v.
- Søg kontakt med lokale og bl.a. via events: F.eks. sæsonåbninger, Naturens Dag m.fl.
- Fokus på brugertyper og målgrupper
-
- Kend målgruppen: Styr på interesser og behov for information/formidling.
- Hvordan når vi den ikke-hyppige bruger - f.eks. naturuvante?
- Tænk bl.a. i facilitatorer; brugere som formidler til andre brugere.
- Skab bæredygtig økonomi i projektet
-
- Overvej events eller anden involvering, som inspirerer lokale til at tiltrække flere brugere; netværk, venner og familie m.v.
- Kan projektet facilitere service-leverandører, som tiltrækker flere brugere og styrker den lokale økonomi?
- Kan service-leverandører bidrage til f.eks. formidlingen og derved tiltrække besøgende?
- Er der et potentiale for frivillige mikrobetalinger fra brugere?
- Tænk i katapultudstillinger, som sender gæster ud i landskabet – og omvendt. Samt formidling i landskabet, som sender gæster ind i attraktionen og gennem kasseapparatet.
- Mere fokus på den sanselige naturoplevelse
-
- Guidning som leder til særlige 'årstidsbestemte' stemninger: F.eks. vinterskoven, udspring, efterårsfarver, mosekonebryg, kysten i storm, nattestemning ved åen, lyngens blomstring på heden m.v. Stemninger som fortryller.
- Gennemtænkt digital formidling
-
- Godt med direkte adgang til kompetencer på området – er der gode nørder blandt kollegerne?
- Fokusér på at producere indhold og brug allerede udviklede digitale platforme. Der er nok at vælge imellem. Hvad bruger naboen?
- Er der mulighed for at anvende en landsdækkende portal?
- Tænk i tilpasning til behov, målgruppe og anvendelse.
- Overvej balancen i forhold til analog formidling.
- Dialog mellem aktører
-
- Det er ingen synd at snage i, hvad naboen laver. Og slet ikke at efterligne; hvis det virker.
- Vær åben om brug af koncepter, formidling m.v., så andre kan efterligne.
- Bevar overblikket over, hvad der sker på området.
- Publicer gode resultater, hvor der kan publiceres – og deltag i faglig udveksling på tværs af sektorer – natur – kultur – undervisning – motion – sundhed osv.
Samtalesalon: Formidling i det fri
I forbindelse med Naturmødet Online 2020 inviterede vi til samtalesalon om formidling i det fri. Tre aktører delte erfaringer og gav deres bud på vigtige ingredienser i god formidling i det fri i samtale med Lene Rydal, projektkonsulent i Nordea-fonden.
De tre aktører inkl. de vigtigste hovedpointer i samtalesalonen:
Esben Colding Broe, projektleder i Nationalpark Thy
- Formidlingen i nationalparken er rettet mod brede målgrupper, selvom der også er risici ved ikke at arbejde med meget specifikke målgrupper.
- Frivillige er afgørende. Både for at den lille nationalpark-organisation kan håndtere store gæstestrømme, men også for at skabe lokalt ejerskab og levende formidling.
- Digitale formidlingskanaler bruges primært forud for et besøg for at planlægge og forberede.
Ingeborg Svennevig, direktør for De Kulturhistoriske Museer i Holstebro Kommune
- En stor udfording er, at lokale i landområder ikke altid ser deres egne steder som særlige steder. Det kan involvering af lokale bidrage til at ændre; samtidig med at de kan blive en gevinst for formidlingsindsatsen.
- Lydformidling kan vække følelser, og det kan med fordel suppleres med analog formidling.
- Den stærkeste formidling finder sted, når gæsterne møder en frivillig formidler, og at de gør det som gruppe, hvor de oplever et fællesskab.
Jakob Walløe Hansen, geolog og naturvejleder i Geopark Odsherred
- Geoparkens app er meget omfattende, men den er kun et tillæg til de øvrige formidlingsindsatser og skal ikke stå alene. Men en app var den bedste mulighed for at konkretisere landskabets mange værdier.
- Nærværende kontakt og formidling mellem guide og gæst er en særligt populær formidlingsoplevelse.
- Det er især udfordrende at formidle til lokale. Det gøres bedst med undervisning og arrangementer. Det er anderledes med turister, som ofte kommer specifikt efter formidlingen.
Herunder kan du se hele samtalesalonen.
Dag Terje Solvang: Et rikt liv med enkle midler
Dag Terje Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening, deltog på Nordea-fondens netværkskonference om landskabsformidling 14. januar 2020, hvor han bidrog med et keynote-oplæg.
Her fortalte han om foreningens bevægelse fra gentlemanklub til folkebevægelse, gav indblik i turistforeningens arbejde med segmentering, målgrupper og kommunikation, ligesom han kom ind på, hvordan de i Norge med digitalisering vil få flere ud i det fri.
I Den Norske Turistforening har de især fokus på tre forhold for at få flere ud det fri: Frivillighed, segmentering og kommunikation til udvalgte målgrupper samt digitalisering. Hør mere i videoen herunder med Dag Terje Solvang.
Inspiration til at få flere ud i det fri
På netværkskonferencen om landskabsformidling 14. januar 2020 bidrog fire forskellige aktører - Øhavsmuseet Faaborg, De Kulturhistoriske Museer i Holstebro Kommune, Geopark Odsherred og Nationalpark Thy - med deres bud på god landskabsformidling i praksis.
De delte erfaringer og gav inspiration via casebesøg med mundtlige præsentationer, hvor de øvrige deltagere på forskellig vis blev inddraget. I videoen fortæller de fire oplægsholdere kort om deres tre bedste råd til at få flere ud i det fri.
Øhavsmuseet Faaborg
Øhavsmuseet gør nutidsmennesket klogere på sig selv vha. historie, natur og psykologi. Formidlingen begynder, hvor nutidens mennesker møder landskabet. Friluftsliv, fællesskab og sansninger bruges til at skabe oplevelser, der flytter nutidsmennesket tættere på at forstå sig selv og sin historie.
Læs mere om Øhavsmuseet Faaborg via linket og kontakt projektleder Tore Vesterlund på tve@ohavsmuseet.dk, hvis du vil vide mere.
De Kulturhistoriske Museer i Holstebro Kommune
Med sin katapultudstilling, der veksler mellem formidling inde og ude, vil Holstebro Museum have gæsterne 'Ud i historien'. Udstillingen er en smukt scenograferet version af egnen; men lige uden for museet findes den fysiske virkelighed, hvor landskabet bærer vidnesbyrd om fortidens mennesker. Derfor arbejder museet med at katapultere gæsterne ud i landskabshistorien - og tilbage igen på museet. Museet sætter også lyd til landskabet for at vække fantasien og fortælle stedets historie.
Læs mere om De Kulturhistoriske Museer i Holstebro Kommune her og kontakt direktør Ingeborg Svennevig på is@kulmus.dk, hvis du vil vide mere.
Geopark Odsherred
Geopark Odsherred rummer et smukt, men også komplekst landskab, hvor de kræfter, som formede landskabet, ikke er direkte synlige i dag. Derfor har Danmarks første geopark produceret en app, der på pædagogisk vis og vha. geografiske gengivelser og tillempet 'augmented reality' genskaber tidligere tiders landskab.
Læs mere om Geopark Odsherred her og kontakt geolog og naturvejleder Jakob Walløe Hansen på jakob@geoparkodsherred.dk, hvis du vil vide mere.
Nationalpark Thy
Hvordan formidler man de natur- og kulturhistoriske værdier i et område, der er tre gange størrelsen af København, og hvor formidlingsindsatser tager afsæt i en relativ uerfaren og begrænset formidlingsorganisation? I Nationalpark Thy er svaret Trædestensmodellen: En decentral hierarkisk struktur, som er søgt forankret i en lokal og begejstret befolkning. Nøgleordene er værtskab, indgange og æstetik.
Læs mere om Nationalpark Thy her og kontakt projektleder Esben Colding Broe på esbro@danmarksnationalparker.dk, hvis du vil vide mere.
Gode idéer
Har du idéer til eller gode erfaringer med formidling, der motiverer flere til at komme ud i det fri og opleve natur og kultur, så del dem gerne med os. Har du brug for støtte til dit projekt, der kan få flere ud i det fri, hører vi også gerne fra dig.
Du kan også tilmelde dig Nyt om gode liv og abonnere på vores månedlige nyhedsbrev, hvor vi løbende deler viden fra støttede projekter samt inviterer til forskellige arrangementer.