100 mio. til at styrke unges fælleskaber

4 ud af 10 unge føler sig ofte eller altid presset, men stærke fællesskaber hjælper de unge til at klare forventningspresset fra både omverdenen og dem selv. Det viser en ny undersøgelse, som Nordea-fonden har fået gennemført. Op til 100 mio. kr. er nu øremærket til at støtte projekter, der styrker unges fællesskaber.

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.

Fællesskaber hjælper unge på vej

Det kan virke paradoksalt, at danskerne er verdens lykkeligste folk, når mange unge samtidig går rundt og føler sig pressede. Hele 4 ud af 10 af de 16-24 årige fortæller i en ny undersøgelse, at de altid eller ofte føler sig pressede. Det hænger sammen med de store forventninger, som samfundet og de unge selv har til dem, forklarer ekspert:

”Mange unge kæmper med samfundets, forældrenes og deres egne forventninger til sig selv om at lykkes og være lykkelige på samme tid. De unge har aldrig haft så mange muligheder som i dag, men samtidig er presset på deres skuldre også det tilsvarende større. Derfor er det vigtigt med aktiviteter, fællesskaber og frirum, hvor de unge kan udvikle sig med og sammen med andre og finde deres vej i livet,” udtaler Noemi Katznelson, centerleder ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet i København.

Nordea-fondens undersøgelse viser, at netop fællesskaber spiller en vigtig rolle i at klare det store oplevede pres. Hele 8 ud af 10 unge er nemlig enige i at familie, venner og andre fællesskaber hjælper til at klare presset fra omverdenen.

100 mio. kr. til flere gode liv for unge

De danske unge værdsætter de nære relationer og fællesskaber højt, når de skal uddybe, hvad der er vigtigt for deres livskvalitet. Nordea-fonden sætter derfor spot på det gode liv for unge med op til 100 mio. kr. til aktiviteter, der styrker de unges fællesskab, identitet og livslyst gennem aktiv deltagelse i projekterne.

”De unge er samfundets råstof, og det er afgørende, at de får en god start på livet. Med vores fokus på unge i 2015, håber vi, at det kan gøre en vigtig og varig forskel for dem. Tidligere har vi støttet ungeprojekter som Foodmaker, hvor unge laver mad sammen, og GAME, der er en forening drevet af unge, som laver gadeidræt for andre unge. Med op til 100 mio. kr. til gode, unge liv, håber vi at kunne tiltrække endnu flere forslag, som dyrker fælleskabet, taler de unge op og involverer dem,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Det er ikke nyt, at fonden støtter projekter målrettet unge inden for fondens fire fokusområder (kultur, natur, motion og sundhed), men det er første gang, at fonden har øremærket et selvstændig beløb til det.

Ekspert: Millionbeløb kan gøre en forskel for unge

Mange unge ønsker ifølge Nordea-fondens undersøgelse at dyrke fællesskabet med andre unge mere. Med det store beløb får de god mulighed for både at dyrke fællesskabet og blive klogere på sig selv, vurderer ekspert:

”Med et beløb i den størrelse, åbner det op for muligheden for nogle interessante, anderledes og ambitiøse projekter, som kan gøre en reel forskel i mange unges liv. De unge efterspørger fællesskaber og aktiviteter, som opleves som meningsfulde og som giver adgang frirum og oplevelsen af at være en del af en større sammenhæng, og det kan de 100 mio. kr. afgjort være med til,” siger Noemi Katznelson fra Center for Ungdomsforskning.

Send fonden gode idéer og forlag

Nordea-fonden håber, at mange institutioner, organisationer og aktører vil gribe chancen for at styrke det gode liv for unge ved at indsende idéforslag til fonden.

I første omgang behøver ansøgerne ikke at udarbejde nøjagtige budgetter og milepælsplaner. Den tilgang gør det ifølge fondens direktør overskueligt at prøve gode idéer af, før der investeres en masse tid og ressourcer.

Fristen for at sende forslag udløber 13. marts. Se processen, og krav og prioriteringer for forslag. 

Young & Active
GAME er gadeidræt arrangeret af unge for andre unge.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.